Tiende keer
...

Tiende keerVolgende week donderdag wordt in Antwerpen de Gouden Veer uitgereikt, de tweejaarlijkse prijs voor de beste Nederlandstalige verkoopbrief. Die prijsuitreiking is een organisatie van de Vereniging Algemeen Nederlands Antwerpen, de ABN Vereniging Gevaert, het Vlaams Economisch Verbond, de Vlaamse Vereniging voor Zakelijke Communicatie en het Belgisch Direct Marketing Verbond. De laatste jaren is de Gouden Veer uitgegroeid tot een van de belangrijkste direct-marketingprijzen van ons land. Mede-initiatiefnemer professor Stijn Verrept (verbonden aan de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen van de Universitaire Faculteiten Sint-Ignatius in Antwerpen) vond in de jaren zeventig dat het niveau van het Nederlands in de zakelijke sfeer te wensen overliet. "Ik kwam in contact met Associations for Business Communications in de Verenigde Staten, ik nam hun publicaties door en in 1976 las ik iets over een prijs voor direct mail. Dat sprak me wel aan," zegt Verrept. Dus kreeg ook Vlaanderen een prijs. Duidelijkheid en correctheid van het taalgebruik waren voor de jury toen doorslaggevend. Aanvankelijk kon iedereen een verkoopbrief inzenden om mee te dingen ; het maakte niet uit of de inzender die brief ooit ontvangen had, er de opdracht voor had gegeven dan wel hem zelf had geschreven. Bovendien was deelnemen gratis. Professor Verrept : "Het begin verliep aarzelend, maar na een aantal jaren zagen we de stroom inzendingen veel groter worden. Het ging om zoveel brieven dat het niet meer doenbaar was. Toen hebben we de deelname tegen betaling ingevoerd."Sinds 1988 waren de winnende brieven steeds van de hand van professionele copywriters ( Mark Van Bogaert, tweemaal Johan Verschueren, Paul Verschueren). Verrept zegt dat er in de loop van de tijd een evolutie is geweest naar een grotere professionalisering. "We denken toch dat we daar voor iets tussen zitten. Over het oorspronkelijke doel, de bevordering van het correct taalgebruik, wordt minder en minder gesproken omdat de kwaliteit zo verbeterd is. De aandacht gaat daardoor steeds meer naar andere dingen. Dat de kwaliteit van het taalgebruik verbeterd is, wil daarom echter nog niet zeggen dat het ook altijd zo creatief is." Stijn Verrept wijst erop dat de techniek (laserprinting, personalisering) ertoe bijgedragen heeft dat de meeste brieven er goed uitzien en dat het onderscheid op dat vlak wegvalt. "Het zijn dan de strategie, de argumentatie en de verwoording die het moeten gaan doen. Je gaat naar een hoger niveau van taalvaardigheid. De tijd van 'ik ga even een briefje schrijven' is voorbij. Of althans : dat soort brieven krijgen wij niet meer te zien. Ze bestaan natuurlijk nog wel."De winnaar van de Gouden Veer is het bedrijf dat de brief heeft laten schrijven. De copywriter krijgt de eer. Voor de schrijvers van de winnende inzendingen van de laatste jaren was die belangstelling professioneel een goede zaak. Mark Van Bogaert (Gouden Veer 1990) schreef tot dan toe verkoopbrieven als bijberoep ; nu is dat zijn hoofdberoep. Johan Verschueren (Gouden Veer 1988 en 1992) en zijn broer Paul Verschueren (Gouden Veer 1994) hebben twee jaar geleden hun bedrijf Copywise opgezet. De Gouden Veer wordt om de twee jaar toegekend, nu voor de tiende keer, en er is geen opdeling in categorieën. Professor Verrept : "Er is maar één Gouden Veer. Daardoor betekent die prijs ook iets. Mochten er verschillende zijn, dan verloor de prijs ook iets van zijn kracht."