GOUDEN GLUON

McDonald’s (McDeluxe), Kraft Jacobs Suchard (Côte d’Or), Belgacom en Visa zijn de winnaars geworden van de tweede Gouden Gluon Awards, een prijs voor de aangenaamste Belgische televisiespots. De prijs, een initiatief van VT4 en het reclame- en marketingvakblad Pub, wil de creativiteit in de sector bevorderen. Zes jury’s gaven hun oordeel over de spotjes van Belgische makelij: drie vakjury’s en drie publieksjury’s. Het oordeel van de publieksjury werd verkregen via een door MarketRespons uitgevoerd onderzoek. Op die manier kon men ook extra informatie verkrijgen over de emotionele werking van tv-spots.

“Elke boodschap werd op basis van drie kenmerken beoordeeld door het publiek,” zegt Birgitta De Smet, gedelegeerd bestuurder van VT4 marketing & sales. “Het ging om het cognitieve, het affectieve, en de ability – het begrijpen.” Met die gegevens kan men dan zien wat de invloed van bijvoorbeeld muziek of van dieren is.

Dieren appelleren inderdaad positief aan de gevoelens van de mensen. Vorig jaar kreeg een spot van Visa met een aap van iedere jury de hoogste score. Deze keer was er een speciale prijs voor die commercial (de winnaar van het jaar ervoor kan niet nog eens in een bepaalde categorie winnen, vandaar een speciale prijs). Bij de tweede editie koos de jury van vrouwen voor de spot van Belgacom waarin dolfijnen voorkwamen.

De verschillende jury’s waren bij deze tweede editie minder eensgezind. De mannen en de jongeren vielen voor de spot van Côte d’Or waarin militairen in het gelid staan en het logo van dat merk vormen. De vakjury’s (adverteerders, creatieven, regisseurs/producers) hadden de filmpjes die de consumenten kozen niet eens in hun laatste topvijf waaruit zij hun winnaar haalden! De vakmensen waren het onderling overigens wel eens: de drie jury’s vonden de McDonald’s-spot (rond McDeluxe) de aangenaamste.

In totaal passeerden 283 spots die vorig jaar op het VT4-scherm verschenen de revue. Niet alle commercials werden aan de juryleden getoond. De eigen spotjes van VT4 vielen af, evenals de voor de Belgische markt geadapteerde reclamefilmpjes en spots voor muziekproducten. Bij die laatste is de invloed van de groep of zanger(es) immers te groot.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content