Twee slimme marketingjongens hebben een manier bedacht om op het Internet reclamedollars te verschalken.
...

Twee slimme marketingjongens hebben een manier bedacht om op het Internet reclamedollars te verschalken. Iedereen, van Bill Gates tot de buurjongen, probeert manieren te verzinnen om het Internet geld te laten opbrengen. Twee ondernemers hebben misschien een antwoord gevonden : gokken. Niet in de vorm van illegale weddenschappen, maar door een variant op de promotionele televisiespelletjes. De winst voor de organisator : aandacht voor zijn reclame. De deelnemers maken kans op mooie prijzen, maar moeten eerst het soort van persoonlijke informatie leveren die on line-surfers normaal niet graag prijsgeven, maar waar adverteerders dol op zijn. De mensen achter de idee zijn Michael Paolucci (26 j.) en John Waller (25 j.), die twee jaar geleden Interactive Imaginations hebben gesticht. Hun website heet Riddler (http://www.riddler.com). Men kan er allerlei spelletjes spelen die Riddlets opleveren (de Riddler-vorm van geld) en Caps (banieren met het logo van een adverteerder). Met zowel Riddlets als Caps zijn prijzen te verdienen, zoals 1000 dollar cash, een Caribische cruise of een Toyota. De spelletjes zijn leuk. Random House levert een soort kruiswoordraadsels in Javascript, die op Scrabble lijken en waarin de deelnemers het on line tegen andere spelers opnemen (als die er zijn). Eén van de schrijvers van Waagstuk oorspronkelijk een televisiequiz van de Amerikaanse zender ABC heeft twee trivia-spelletjes ontworpen, King of the Hill en Mental Floss. Riddler organiseert zelfs schattenjachten die door heel het World Wide Web leiden en waarvoor het op allerlei sites Caps van adverteerders wil plaatsen. Participanten aan dit "Commonwealth Network" een wereldwijde mediacentrale eigenlijk worden 0,75 dollarcent per bezoeker betaald. Wie met Riddler wil meespelen als gokker dan , moet interessante persoonlijke gegevens leveren : leeftijd, e-mailadres, beroep, favoriete bladen en televisieshows. Riddler belooft de informatie niet aan externe firma's door te geven, maar gebruikt de gegevens om elke advertentie naar de juiste ogen te sturen. Op die manier kan het zijn adverteerders uitstekende demografieën beloven.De huidige reclametechniek op het Web bestaat erin banieren te plaatsen op sites die populair zijn bij de surfers. Wie op het logo klikt, krijgt over het volledige scherm een advertentie te zien. Kapitol, de uitbater van de Belgische Infobel on line-telefoongids (http://www.infobel.be) vraagt 40.000 frank per week voor een exclusieve advertentie. De bladzijde trekt naar verluidt zo'n 8000 bezoekers per dag. Websites zoals Yahoo, ESPNet en Netscape rekenen hun klanten 2 tot 3 dollarcent aan voor elke bezoeker die op hun homepage komt en de banier van de adverteerder ziet. Maar slechts 3 % van de mensen die zo'n logo ontmoet, klikt er ook op. "Dat model deugt niet," zegt Paolucci. "Als bedrijven zoals Time Warner Pathfinder banieren plaatsen, gebruiken ze de capaciteiten van het medium niet." CONTROLE.Bij Riddler weten de adverteerders dat ze door elke surfer die de site bezoekt gezien zullen worden : de advertenties zijn groter dan een scherm en men moet ze helemaal aflopen om bij het spel te komen. Riddler laat zijn adverteerders dan ook 25 dollarcent per treffer betalen."Je krijgt geen verspilde treffers van mensen die je niet wil bereiken," verklaart Emily Weiss van Saatchi & Saatchi, het agentschap dat de (extra onontkoombare) reclame van Toyota verzorgt. Toyota adverteert op Riddler en betaalt in natura : er zijn twee Toyota RAV4's van elk 20.000 dollar te winnen. Het evidente potentieel van de idee heeft investeringen aangetrokken van bedrijven als Random House en GE Investments. Het heeft Riddler ook in staat gesteld om kaderleden weg te lokken bij bedrijven als Time Warner, AT&T en USA Networks. Programmeurs die vroeger beursprogramma's schreven voor makelaars op Wall Street produceren nu software voor Riddler. Het belangrijkste is dat de idee lijkt te werken. De websurfers bezoeken Riddler in dichte drommen, zodat het al een database van 110.000 spelers bezit. Dat heeft dan weer grote adverteerders aangetrokken, zoals Royal Caribbean Cruise Lines, Toyota en Snapple. MERKNAAM.Ook Riddler betaalt echter leergeld. Op de site wordt ingegaan op enkele fouten in de ingewikkelde software die al te ijverige spelers moet hinderen, maar in het recente verleden verrassende winnaars opleverde. Riddler hoopt desondanks dat zijn spelletjesnetwerk na verloop van tijd een merknaam op het Internet zal worden. "Als die doos met 500 kanalen er komt, zal het kanaal met de denkspelletjes van ons zijn," zegt Waller. In dat geval zou Riddler een zeer gegeerd bezit zijn, naar het voorbeeld van ESPN op de kabeltelevisie. F/BNL ForbesJOHN WALLER EN MICHAEL PAOLUCCI (RIDDLER) Toyota winnen ? Eerst de advertentie bekijken.