De Gentse haven was tot enkele jaren geleden vooral bestemd voor de lokale industrie. Vandaag zijn we veel commerciëler en denken we ook in termen van tonnage", zegt de Gentse havenschepen Sas van Rouveroij van Nieuwaal (Open Vld).
...

De Gentse haven was tot enkele jaren geleden vooral bestemd voor de lokale industrie. Vandaag zijn we veel commerciëler en denken we ook in termen van tonnage", zegt de Gentse havenschepen Sas van Rouveroij van Nieuwaal (Open Vld). Guy Pasmans (Manuport), formuleert het scherper: "Tonnage was tot voor kort een taboe in Gent. In de eerste plaats telde de werkgelegenheid. Het havenbestuur wil de industriehaven echt wel omturnen tot een maritieme hub." Manuport bedient van Rouveroij op zijn wenken met de uitbouw van Ghent Container Terminal (zie ook blz. 62). Terminalverantwoordelijke Pasmans: "Het is niet de bedoeling dat we de containers uitladen en iets met de producten doen. Dat is een job voor iemand anders in het hinterland." Vandaag is de industrie nog de grootste werkgever in het Gentse havengebied. Zuiver watergebonden activiteiten genereren minder Gentse werkgelegenheid, geeft ook van Rouveroij toe. Echter: "Onze haven was vroeger op zichzelf gericht. Wij zijn nochtans geen Gentse, maar vooral een Vlaamse haven. Het is toch een goede zaak dat we voor investeringen hier ook rekening houden met de jobcreatie in de rest van Vlaanderen? We zouden economisch verkeerd bezig zijn als we deze schaarse watergebonden gronden niet maximaal laten renderen. Mooi meegenomen is uiteraard dat maritieme bedrijven ook meer geld genereren voor het havenbedrijf via de havenrechten. We hebben voor het Kluizendok al ettelijke aanvragen voor louter industriële activiteiten moeten weigeren. Ondernemers staan aan te schuiven voor die 400 hectare terreinen." Dat is een boude uitspraak. Momenteel is bijna de helft van het Kluizendok ongebruikt. Het ligt naast een lege grasvlakte die CGT moet ontwikkelen. De schepen: "Stap voor stap zullen we goederenbehandelaars aantrekken voor de zee- en binnenvaart. Dat zal lukken. Gent ligt midden in de blauwe banaan, het gebied tussen de Britse Midlands en Turijn, goed voor 60 procent van de Europese koopkracht. De vraag naar maritieme terreinen is immens. Gent is bovendien een inlandse haven, dus dat is goedkoper voor de verladers. De aansluiting op de binnenvaart is perfect, de R4 leidt naar de autosnelwegen en aan de spoorontsluiting wordt gewerkt. Nu nog de nieuwe sluis in Terneuzen." Slechts als de tweede sluis in Terneuzen voldoende diepgang toelaat, kan Gent zijn ambitie waarmaken. "Het ene dossier hangt samen met het andere", aldus de schepen. "Maar ik ben er gerust in dat we tegen 2018 de Gentse maritieme sector op volle toeren kunnen laten draaien." (T) Door Hans Brockmans/Foto: Wouter Rawoens