Audi lanceerde zijn A3 eind jaren negentig. Als hatchback, zoals de koetswerkvorm met twee of vier deuren en een achterklep in plaats van een klassieke koffer wordt genoemd. Pas in 2013 lanceerde de Duitse constructeur een berlineversie van dat succesnummer. Als alternatief voor jonge werknemers, voor wie de A4 ondertussen wat te groot en te duur was geworden. De A3 is een typische bedrijfswagen.
...

Audi lanceerde zijn A3 eind jaren negentig. Als hatchback, zoals de koetswerkvorm met twee of vier deuren en een achterklep in plaats van een klassieke koffer wordt genoemd. Pas in 2013 lanceerde de Duitse constructeur een berlineversie van dat succesnummer. Als alternatief voor jonge werknemers, voor wie de A4 ondertussen wat te groot en te duur was geworden. De A3 is een typische bedrijfswagen. Uw dienaar heeft altijd een zwak gehad voor de A3 berline of sedan. Niet alleen omwille van zijn rijgedrag: met die compactere afmetingen stuurde hij strakker en dynamischer dan zijn grotere broer. Ook omwille van zijn praktische kant, want hoewel hij compacter is, biedt de A3 flink wat binnenruimte. Tot slot weet hij ook esthetisch te charmeren, met proporties die kloppen als een bus. Makkelijk is het niet voor een ontwerper, van een geslaagd design een kleinere versie maken. In dit geval kwam het erop neer de A4 te reduceren tot de A3. Er zijn voorbeelden zat van ontwerpers die dat niet voor elkaar hebben gekregen, zoals de eerste CLA van Mercedes, die je eigenlijk kon beschouwen als een kleine versie van de bloedmooie CLS. Hoe kleiner de auto, hoe kleiner de marge om met die proporties te spelen. En zie, de eerste CLA was een lelijk eendje. Al is die ondertussen wel een mooie zwaan geworden, want de nieuwe generatie van de CLA die onlangs werd gelanceerd, is opvallend groter dan zijn voorganger. Onderweg vonden we dat typische, strakke en voorspelbare rijgedrag van de A3 sedan snel terug. Maar andermaal: nadat we eerder al van de VW Golf en de Skoda Octavia hadden geproefd, raakten we vooral onder de indruk van de nieuwe tweeliter turbodiesel die nu ook in de A3 zit. Altijd paraat, discreet - je hoort hem alleen even brommen als je fors accelereert - en vooral onwaarschijnlijk zuinig. Zonder enige inspanning reden we rond met een gemiddeld verbruik van net geen 4 liter. Wie beredeneerd omspringt met het gaspedaal ziet de naald zelfs moeiteloos zakken naar 3,3 liter. Die waarde haalt geen enkele niet-hybride benzineauto, zelfs niet een piepklein stadsautootje, dat in de praktijk veel meer CO2 uitstoot. En zeggen dat diesel verketterd is als brandstof.