De telecommunicatiekosten in het geheel van de uitgaven voor zakenreizen nemen nog altijd toe. Er is trouwens niet alleen telefonie, wij hebben ook het fax- en modemverkeer of de Internet- verbindingen erbij. Voor hotels is dat een voordelige evolutie. Hun telecominfrastructuur blijft op die manier één van de snelst afgeschreven en meest rendabele infrastructuurinvesteringen van het hele gebouw.
...

De telecommunicatiekosten in het geheel van de uitgaven voor zakenreizen nemen nog altijd toe. Er is trouwens niet alleen telefonie, wij hebben ook het fax- en modemverkeer of de Internet- verbindingen erbij. Voor hotels is dat een voordelige evolutie. Hun telecominfrastructuur blijft op die manier één van de snelst afgeschreven en meest rendabele infrastructuurinvesteringen van het hele gebouw.Vaak worden immers ongemeen hoge meerkosten aangerekend voor telecommunicatie. De Britse Consumer Association vond enkele maanden geleden een Zwitsers hotel dat automatisch 600% méér aanrekende dan de kostprijs van de telecommunicatie. Het blad Condé Nast Traveller maakte melding van de telefoonrekening van een Amerikaans zakenman in een hotel in Manchester: 451,3 pond, terwijl de echte rekening amper 20 pond bedroeg. Toch zijn er alternatieven: telecom- of betaalkaarten bijvoorbeeld. De gebruiker belt naar een gratis lokaal nummer, geeft zijn code op, het gevraagde telefoonnummer en later wordt het gesprek tegen een vooraf gekend tarief vereffend. Telecommaatschappijen, maar bijvoorbeeld ook kredietkaartbedrijven bieden deze mogelijkheid aan.Meestal echter gebeurt het kaartbellen niet zonder problemen. U moet altijd het lijstje met de lokale inbelpunten bij de hand hebben en u dient soms tot veertig nummers in te tikken (lokaal nummer, persoonlijke code, kaartnummer, nummer van gesprekspartner). Verder zijn niet alleen de prijsverschillen tussen de verschillende kaarten enorm, maar u komt er vaak niet alleen met deze kosten vanaf. Een aantal hotels rekent immers ook kosten aan voor gesprekken met (lokale) gratis nummers.Andere mogelijkheid: bellen via betaaltelefoons. Dit kan met telefoon- en kredietkaarten, jetons of munten. De verschillende systemen hebben elk hun nadeel.Lokale telefoonkaarten moet u kopen en u gebruikt ze zelden volledig. Kredietkaarten worden lang niet overal ter wereld geaccepteerd, en met een zak vol lokale muntjes rondlopen, is dikwijls onbegonnen werk. Vandaar een voorlaatste alternatief: de mobiele telefoon. Met uw GSM kan u op voorhand weten hoeveel gesprekken uit een bepaald land u zullen kosten. Nadeel: de GSM is nog altijd niet universeel en onbruikbaar in bijvoorbeeld de VS.De drie alternatieven vallen meestal goedkoper uit dan bellen vanop de kamer. Het vierde is een echte aanrader: minder telefoneren. Niet elk gesprek dat u voert, is per definitie een nuttige communicatie.Marleen Fynhoudt