Goede voornemens in zaken

Bedrijfsleiders hebben deze week overvloedig de kans gehad om hun beste wensen uit te wisselen. Maandagavond op de nieuwjaarsreceptie van VOKA-VEV, dinsdagavond op die van de KU Leuven en gisteravond op die van Manager van het Jaar. Vanavond is er nog de traditionele nieuwjaarsborrel van De Warande en dan kunnen we er met zijn allen weer voor een jaar mee verder.

Bij beste wensen horen ook goede voornemens.

Wees buitensporig creatief in 2012. Overal heb ik de voorbije dagen moeten horen dat het komende jaar er één wordt dat we best nu al kunnen vergeten. Angela Merkel, Nicolas Sarkozy, Barack Obama: allen hebben zij zich uitgeput in waarschuwingen voor de donkere tijden die ons te wachten staan. Ook de vooruitzichten van de grote economen uit de hele wereld zijn niet opmonterend. Vandaar mijn oproep aan alle mensen van goede wil: denk en handel creatief. Verlaat de bewandelde wegen. Doe eens anders dan wat je normaal doet. Denk eens na – out of the box – over hoe je onderneming wordt gerund. Is daar bijvoorbeeld geen plaats voor zestigplussers, met al hun ervaring en mensenkennis en hun welgevulde adressenboekje? Aan diezelfde generatie van SGT’s (Super Grijze Tijgers): wees creatief. Vraag eerder een symbolische vergoeding en blijf in ruil daarvoor actief.

Blijf kennis vergaren en lees elke week een boek. Doe niet mee aan de waan van de dag waaraan zoveel bewoners van de Wetstraat zich elke dag bezondigen. Neem de tijd om nieuwe ideeën te vergaren. Veel wijsheid is al gecreëerd en is ter beschikking. Je moet ze alleen aansnijden en verorberen. Een boek lezen verschaft niet alleen bijkomende verse knowhow. Het is ook een ideale combinatie van werken en realiseren van qualitytime.

Kom weermeer onder de mensen. Spendeer als ondernemingsleider voldoende tijd met al je stakeholders. Loop rond op de werkvloer en luister naar wat je medewerkers te vertellen hebben. Verlaat je bureau en ga de boer op. Luister naar wat je klanten wensen. Maak tijd voor stakeholdermanagement in de praktijk. Weet wie je belangrijke doelgroepen zijn, luister goed naar hen en reageer door juist te handelen.

Wees optimaal en zeg dat maximaal. Vroeger was er een gezegde in de VS dat luidde: ‘Be good and tell it’. Het begin van de bedrijfscommunicatie. Vrij vertaald: maak en verkoop uitstekende diensten en producten en zorg er bovendien voor dat iedereen weet dat je dat doet. Dat is nog altijd zo, maar we leven in een andere wereld, die mee wordt gedomineerd door de media. Dus vandaag luidt het devies: ‘Be excellent and tell it to everybody who has to know it’.

Combineer slim in- en ontspanning. De boog kan niet altijd gespannen staan. Maak tijd vrij voor andere dingen dan je bedrijf. Daarbij is het niet verboden om je zakelijke en commerciële reflexen te blijven oefenen. Zo is het bijvoorbeeld lang geleden dat de Olympische Spelen zo dicht bij Vlaanderen werden gehouden. Vanuit Deurne is het minder dan een uur vliegen. Een goede ondernemer is al lang bezig om daar iets rond te brouwen.

Maak een todolijst en hou je beloften. In elke iPhone of andere slimme tablet/mobiele/draagbare gadget bevinden zich tal van zelforganisatietools. De simpelste – een gewoon kladblokje – vind ik de beste uitvinding. In ieder geval, gebruik zo’n hulpmiddel om al je schitterende invallen meteen te noteren, zodanig dat je die nadien effectief kan checken en uitvoeren. Pen ook je dringende taken en klusjes neer. En doe er vervolgens wat aan.

Vergeet niet om al je Goede Voornemens in dat lijstje op te nemen. Daarvoor heb je nog de hele maand januari. Daarna resten je er nog elf maanden om dat alles waar te maken. Succes daarmee!

De auteur is expert in reputatiemanagement.

PETER FRANS ANTHONISSEN

Bij beste wensen horen ook goede voornemens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content