De Gentenaar Stijn Van Brakel en de Filipijns-Australische Hannah Albarece, de oprichters van AreTheyHappy, leerden elkaar zes jaar geleden kennen in Azië. Ze ontdekten er hun gezamenlijke passie voor eten en restaurants. "We zagen twee jaar geleden hoe een restaurant te kampen kreeg met vernietigende kritieken op het internet", herinnert Albarece zich. "De eigenaar had geen adequate oploss...

De Gentenaar Stijn Van Brakel en de Filipijns-Australische Hannah Albarece, de oprichters van AreTheyHappy, leerden elkaar zes jaar geleden kennen in Azië. Ze ontdekten er hun gezamenlijke passie voor eten en restaurants. "We zagen twee jaar geleden hoe een restaurant te kampen kreeg met vernietigende kritieken op het internet", herinnert Albarece zich. "De eigenaar had geen adequate oplossing om zijn onlinereputatie te monitoren. Zo kwamen wij op het idee van AreTheyHappy. Het platform centraliseert alle berichten, posts, foto's en recensies van onder meer Facebook, Twitter, Google, TripAdvisor, Instagram en Foursquare in een overzichtelijke inbox. Gebruikers kunnen ook rechtstreeks reageren." Het duo richtte eind 2016 de nv AreTheyHappy op, om al enkele maanden later een eerste testversie van het webplatform te lanceren. "In juni 2017 zijn we gestart met de commercialisering", zegt Van Brakel. "In datzelfde jaar wonnen we de Gault Millau Culinary Innovator Award en de Horeca Expo Innovation Award. Vandaag zijn we al actief in België, Frankrijk en Nederland, en binnenkort breiden we uit naar Groot-Brittannië. Een belangrijke troef is dat we onze tool internationaal kunnen aanbieden." AreTheyHappy werd ontwikkeld met 800.000 euro uit private equity en financiering via Belfius, en kreeg de steun van het acceleratorprogramma The Birdhouse. Albarece: "Het platform helpt al honderden horecazaken van kleine spelers en grote ketens, zoals Ellis Gourmet Burger, Balls & Glory, Poule & Poulette en De Burgerij. Op die manier kunnen ze hun lokale betrokkenheid maximaal ontplooien. Dat is belangrijk, want restaurants en bars zijn het kloppende hart van onze maatschappij." Volgens een studie van de marketingexpert BrightLocal vormen vier op de tien consumenten een opinie over een zaak nadat ze er één tot drie reviews op het internet over hebben gelezen.