Het Brusselse Sa Bouge levert exclusief alle grafisch werk aan de Vlaamse Televisie Maatschappij.
...

Het Brusselse Sa Bouge levert exclusief alle grafisch werk aan de Vlaamse Televisie Maatschappij.In mei 1988 zocht VTM paginagroot werknemers. In de ellenlange lijst met functies waren echter geen grafici vermeld. "Wij zijn toen spontaan naar VTM gestapt," herinnert zich Jan Van Den Bergh. Vandaag levert zijn bedrijf, de bvba Sa Bouge, nog steeds, en exclusief, het grafische werk voor de Vlaamse zender. Alle grafische activiteit van eigen producties wordt aan het productiehuis uitbesteed. Of het nu gaat om kaarten die in het Journaal worden getoond, generieken, logo's, pancartes, trailers of billboards. "We hebben driejaarlijkse, forfaitaire contracten. We worden betaald per uur, niet per prestatie. Jaarlijks leveren we 14.000 grafische werkuren, zes mensen zijn er voltijds mee bezig." Jan Van Den Bergh en medevennoot en -zaakvoerder Peter Henssen stichtten Sa Bouge in 1993. Voordien werd het grafisch werk voor VTM geleverd door de bvba Videotrix. Maar mogelijke naamsverwarring met medespeler op de mediamarkt Trix dwongen tot de naamsverandering. In 1989 startte het werk voor VTM via de bvba Step by Step. De 15 miljoen frank zware investering in de grafische apparatuur werd gedekt door een vijfjaarlijks exclusief contract met VTM. Maar het was de bedoeling dat twee andere vennoten ook andere contracten zouden afsluiten. Dat gebeurde niet, in 1991 stapte het duo uit Step by Step. Het bestaande materiaal werd gehuurd door Videotrix. "Dat was een vrij dure leerschool. In die drie jaar was de apparatuur op de markt ook sterk geëvolueerd. We hebben sindsdien besloten niet langer in apparatuur, maar in ideeën te investeren. We steken alleen nog geld in mensen, alle apparatuur wordt voortaan gehuurd. Het enige nadeel is dat je het budget strikt moet timen." Het duo grafici zag de omzet, onder de diverse bvba's, langzaam maar gestadig groeien. Het boekjaar 1995-1996 (elk een jaarhelft) werd afgesloten met 30 miljoen frank, gemaakt door elf werknemers. Ook de afhankelijkheid van één klant, VTM, is stelselmatig afgebouwd. In 1991 ging 95 % van de omzet naar het televisiehuis, vandaag nog twee derden. Ook voor andere zenders levert Sa Bouge grafisch werk. Voor het BRTN-programma De Boomhut werd de generiek gecreëerd ; de regionale zender TV-Brussel besteedde het hele grafisch werk uit aan Sa Bouge. Het bedrijf richt zich nu ook op decorwerk. Voor WIS+, de elektronische databank van de VDAB, ontwierp Sa Bouge de lay-out. "Onze toekomst steekt meer en meer in de vormgeving van computersystemen," beseft Peter Henssen. "Die sector groeit enorm, denk maar naar het thuisbankieren". JAN VAN DEN BERGH EN PETER HENSSEN (SA BOUGE) Onze toekomst steekt, naast grafisch werk voor televisiezenders, meer en meer in de vormgeving van computersystemen.