Baycol was op zijn markt de nummer vier. Volgens broker Raymond James & Associates nam het 7% van de nieuwe voorschriften voor zijn rekening.
...

Baycol was op zijn markt de nummer vier. Volgens broker Raymond James & Associates nam het 7% van de nieuwe voorschriften voor zijn rekening. Na de bekendmaking van de problemen rook de concurrentie haar kans. In paginagrote advertenties prezen andere farmaceutische bedrijven de eigen cholesterolbestrijder aan. Eén bedrijf ging zelfs zo ver dat het bezitters van een Baycol-voorschrift één maand lang gratis van het eigen medicijn wou voorzien.Of die strategie de juiste is, zal nog moeten blijken. Uiteindelijk is het niet de patiënt die kiest, maar wel de dokter die voorschrijft. In de strijd om het marktaandeel van Bayer is een aantal grote spelers betrokken, hetgeen aangeeft dat er veel geld te verdienen valt.Cholesterolverlagers zijn al sinds 1987 op de markt. Ze werden op korte termijn heel populair. Jaarlijks worden er voor meer dan 14 miljard dollar van deze geneesmiddelen verkocht. De analisten hadden er voor de terugtrekking van Baycol op gerekend dat dit geneesmiddel Bayer dit jaar aan een winst van maximaal 1 miljard dollar zou helpen. 1. Pfizer (NYSE, PFE)De nummer één op de markt voor cholesterolbestrijders in de VS is Lipitor, een product uit het succesvolle gamma van Pfizer. De maker van de Viagra-pillen heeft zich minder agressief opgesteld dan sommige concurrenten en rekent waarschijnlijk op de naamsbekendheid om een deel van Baycols marktaandeel in te pikken. De koers van Pfizer heeft zich de jongste maanden gestabiliseerd en de koerswinstverhouding schommelt rond de 40. Pfizer blijft dus duur betaalde kwaliteit.2. Merck & Co. (NYSE, MRK)De nummer twee op de cholesterolmarkt is Zocor van Merck & Co.. Deze Amerikaanse farmareus liet zich wel verleiden om het eigen product via de pers aan te prijzen. Een woordvoerder van Merck sprak zelfs van een "dienst, bewezen aan de gebruikers van Baycol". Hij verzweeg wel dat Merck van die dienst heel wat beter kan worden. Dit farmabedrijf heeft immers nog niet zo lang geleden met een winstwaarschuwing uitgepakt, waardoor de koers een serieuze klap kreeg. Tegen een koerswinstverhouding tussen 20 en 25 is Merck (op de beurs) heel wat goedkoper dan Pfizer. 3. Bristol-Myers Squibb (NYSE, BMY)Ook Bristol-Myers Squibb was met het eigen product Pravachol nadrukkelijk aanwezig in de pers. Het bedrijf wil daarmee de gebruikers van cholesterolbestrijders aanmoedigen om toch door te gaan met de behandeling. Als nummer drie op de markt hoopt Bristol-Myers Squibb natuurlijk ook een stukje marktaandeel te winnen. Volgens de analisten zouden Zocor (van Merck) en Pravachol wel eens als belangrijkste winnaars uit de strijd kunnen komen, want beide geneesmiddelen zijn al meer dan tien jaar op de markt.4. Kos Pharmaceuticals (Nasdaq, KOSP)Er zijn echter nog andere kapers op de kust, zoals het kleinere Kos Pharmaceuticals. Dit bedrijf hoopt in december Advicor op de markt te kunnen brengen, een geneesmiddel dat vooral mikt op patiënten met een hoog cholesterolgehalte. Volgens kenners is Advicor een veelbelovend product. Kos heeft zijn sporen in de bestrijding van cholesterol overigens al verdiend met Niaspan. De beurs heeft al een voorschot genomen op het succes van Advicor, want de koers van Kos is de afgelopen twaalf maanden verdubbeld in waarde. Jos Sterk