Gewapend met verfpistool geven de spuitgasten van lakkerij De Bruyn de 'finishing touch' aan zowel betaal- automaten als ruimtevaartonderelen.
...

Gewapend met verfpistool geven de spuitgasten van lakkerij De Bruyn de 'finishing touch' aan zowel betaal- automaten als ruimtevaartonderelen."Er waren eens vijf broers..." Zo zou het veelkleurige verhaal kunnen beginnen van nv De Bruyn, een familiaal bedrijf dat in 1984 in Deurne werd opgestart en zich in 1990 op het industrieterrein van Malle vestigde. Het is uitgegroeid tot een team van tien vaste werknemers plus een aantal interims, dat zich heeft gespecialiseerd in natlakken. De meest bekende functie van lak is bescherming tegen corrosie. Maar er zijn ook glijlakken, antisliplakken, antigraffitilakken, zuurbestendige lakken, hittebestendige lakken, zelfs lakken die in vacuümcondities geen gassen vrijlaten voor toepassingen in de ruimtevaart. Peter De Bruyn : "Poedercoating is goed voor zeer grote reeksen en low-budgetopdrachten. Het geeft altijd een sinaasappelschileffect, vandaar dat het niet wordt gebruikt voor het lakken van auto's die mooi moeten glanzen. Wij willen hoogkwalitatief lakwerk leveren, zowel vanuit esthetisch als functioneel oogpunt. Door natlakken kunnen wij veel beter voldoen aan de eisen van de opdrachtgevers. Wij werken ook niet met robots, wij opteren voor gespecialiseerde medewerkers die continu worden bijgeschoold." De markt kent een slingerbeweging. Een tiental jaar geleden begonnen veel bedrijven lakwerk uit te besteden. Zo'n vier jaar geleden namen ze die activiteit opnieuw in eigen hand. En nu is er weer een omgekeerde tendens. De belangrijkste klanten zitten in de machinebouw en de petroleumindustrie. De referentielijst wordt bevolkt door namen als Shell, Aral, Q8, New Holland, Alcatel-Bell, Siemens, Banksys, Atlas Copco. Het boekjaar loopt tot 30 juni en zal naar verwacht worden afgesloten met een omzet van 42 miljoen frank. Dat is even veel als vorig jaar. Twee jaar geleden bedroeg het omzetcijfer nog 28 miljoen frank. Tegen midden '97 wordt een nieuw gebouw in gebruik genomen, met extra stockageruimte en een automatische spuitlijn voor seriewerk. Dan komt er nog eens 1200 m² bij de huidige 1500 m².De Bruyn is geen echt exportbedrijf. De verkoop aan Nederland vertegenwoordigt 20 à 30 %. Maar de gelakte producten gaan wel via de klanten naar alle uithoeken van de wereld : ze dienen voor offshoretoepassingen in Australië, voor projecten in China, zelfs voor de ruimtevaart. "Daarin zijn we eigenlijk verzeild geraakt zonder dat we het zelf wisten," herinnert Peter De Bruyn zich. "We hadden van Verhaert Design & Development zeer gedetailleerde specificaties gekregen én de te gebruiken verf. Het zou gaan om een test voor een vliegtuigonderdeel. Maar toen het klaar was, bleek het een stuk van Spacelab te zijn. Ruimtevaart is maar een kleine markt. Voor de winst moeten we het niet doen, maar het heeft wel een enorme publicitaire waarde." De internationale faam van De Bruyn lokt soms de gekste vragen uit. "Na de aardschok in Los Angeles belde er iemand voor een aardbevingsbestendige lak. Wij hebben aan die vraag niet kunnen voldoen, want wij gaan niet beweren dat onze lak een gebouw kan rechthouden."PETER DE BRUYN (DE BRUYN) Opdrachten voor de ruimtevaart hebben een enorme publicitaire waarde.