GOED GEHOORD

Het Deense Danavox brengt een revolutionair hoorapparaat op de markt. Een belangrijk deel van de O&O gebeurde in België.

Na de zomer moet de Danalogic op de markt komen, het eerste digitale hoorapparaat van de tweede generatie. De Deense producent Danavox hoopt er een aardig pak marktaandeel mee in te palmen. Vier jaar lang heeft het 10% van zijn omzet in O&O voor dit product gestopt. Het ging hiervoor een alliantie aan met ReSound, een Amerikaanse producent van hoorapparaten, en AudioLogic, een bedrijf actief op het vlak van digitale signaalverwerking. Danavox is momenteel met een omzet van bijna 3 miljard frank de nummer vijf op de wereldmarkt na het Duitse Siemens, het Amerikaanse Starkey, het Deense Oticon en het Zwitserse Phonak. Dat laatste kocht vorig jaar Belgisch marktleider Lapperre. Danavox moet die vijfde plaats wel delen met landgenoot Widex.

De Danalogic bevat zeven vernieuwingen; één van de belangrijkere werd ontwikkeld aan de Leuvense universiteit. Studenten Eric De Clippel en Simon Doclo kregen voor hun eindwerk de driejaarlijkse studentenprijs van de ingenieursvereniging KVIV. Ze ontwikkelden een systeem met twee microfoons, waarbij men achtergrondgeluiden kan wegfilteren. Ideaal voor gesprekken in lawaaierige omstandigheden. Klassieke hoorapparaten versterken gewoon het geluid, wat in drukke omgevingen weinig helpt aan de verstaanbaarheid.

“De Danalogic is uitgerust met een open chip,” zegt Mark Laureyns, scientific manager van De Medische Akoestiek, het Belgische filiaal van Danavox. “Het is te vergelijken met een computer waar je steeds nieuwe software kan opzetten. Bij de eerste generatie digitale hoorapparaten is de software gebonden aan het apparaat. Nieuwe toepassingen kan je er niet aan toevoegen.” Danavox liet al eerder chips voor zijn hoorapparaten aanmaken bij Alcatel Microelectronics (ex- Mietec) in Oudenaarde.

Danavox is in twaalf landen actief, in België via de keten De Medische Akoestiek, die over 19 hoorcentra beschikt en met een omzet van 127 miljoen in 1997 10% marktaaandeel haalt. Marktleider Lapperre heeft met 887 miljoen frank omzet – die niet alleen van hoorapparaten komt – meer dan 50% van de markt (zie Trends, 4 juli 1996), Auxiliaire Acoustique volgt met 20% marktaandeel.

De Medische Akoestiek – een commerciële naam die hoort onder de nv Beter Horen – bestaat nu bijna vijftig jaar en werd vijf jaar geleden overgenomen door GN Danavox, een specialist in hoorapparaten en onderdeel van Great Nordic, een Deense telecomonderneming (19 miljard frank omzet in 1997). “De markt voor hoorapparaten in België is onderontwikkeld,” zegt Pieter De Groot, general manager van De Medische Akoestiek. “Slechts een klein aantal mensen draagt een hoorapparaat, vanwege het stigma dat eraan verbonden is. Er zijn 800.000 mensen met hoorproblemen in België, toch worden er jaarlijks slechts 32.000 à 35.000 apparaten verkocht. Er is dus een groot groeipotentieel.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content