Vaak storten bedrijven geld op de rekening van een grote ngo en daarmee basta, klus geklaard. Maximaal staat hun logo in de sponsorlijst. Toch kiezen ook veel ondernemers voor een specifiek, kleinschalig ontwikkelingsproject met zichtbaar resultaat, bij voorkeur in hun eigen sector. Ze gaan voor een goed doel dat past bij hun bedrijfsimago en geven er graag ruchtbaarheid aan. Ze willen garanties dat het project correct verloopt. "Dat alles vergt veel tijd en energie die bedrijven niet hebben. Het behoort niet tot hun corebusiness, dus neemt CFP die rol op", zegt Passelecq.
...

Vaak storten bedrijven geld op de rekening van een grote ngo en daarmee basta, klus geklaard. Maximaal staat hun logo in de sponsorlijst. Toch kiezen ook veel ondernemers voor een specifiek, kleinschalig ontwikkelingsproject met zichtbaar resultaat, bij voorkeur in hun eigen sector. Ze gaan voor een goed doel dat past bij hun bedrijfsimago en geven er graag ruchtbaarheid aan. Ze willen garanties dat het project correct verloopt. "Dat alles vergt veel tijd en energie die bedrijven niet hebben. Het behoort niet tot hun corebusiness, dus neemt CFP die rol op", zegt Passelecq. Een tiental consulenten van CFP klopt bij Belgische bedrijven aan om de projecten voor te stellen. Zij werken op vrijwillige basis, zoals Eric Beel. "We denken vooraf al na welk project past bij een bepaald bedrijf, vaak is er band met hun product of dienst, soms hebben bedrijven leveranciers in een Afrikaans land en willen ze onrechtstreeks iets terugdoen voor de lokale bevolking." "Zodra de klant een keuze heeft gemaakt, volgen wij het project op de voet op en leggen de concrete cijfers en resultaten voor aan de bedrijfsleiding", licht Beel toe. "Op diens vraag communiceren we ook aan het personeel over de ontwikkelingen van het project. We schrijven dan iets in het personeelsblad of geven een toelichting. Dat zet het personeel weer aan tot inzamelacties voor dat goede doel en dat versterkt ook hun onderlinge band." De ngo's genieten het sponsorgeld en de betrokken bedrijven een goede service, maar het CFP-netwerk leidt ook op een andere manier tot een win-win. "De ngo's leren iets bij over zaakvoeren van de bedrijfsleiders, die op hun beurt iets opsteken van de waarden en principes die de ngo's hanteren en hoe zij in moeilijke omstandigheden toch hun werk doen." CFP werkt samen met acht erkende ngo's die sponsoring krijgen van ruim honderd bedrijven. Daarnaast zijn nog organisaties steunend lid. De vzw telt naast haar tien vrijwillige consulenten die de bedrijven benaderen, talloze vrijwillige experts en niet meer dan twee vaste personeelsleden. "We laten ons op alle terreinen bijstaan door vrijwilligers met een uiteenlopende expertise voor de uitbouw van de organisatie, gaande van marketing- en communicatiespecialisten tot economische experts en voormalige topmanagers", zegt Passelecq. CFP biedt bedrijven en hun personeel ook de kans de gesponsorde projecten te bezoeken. Tweejaarlijks bezoekt de vzw met een grote groep leden een land waar meerdere projecten tegelijk lopen. Eind mei dit jaar ging de trip naar Peru, waar projecten over waardig werk in de asperge-industrie, microkredieten voor vrouwen in de regio Cusco en ruraal toerisme, aardappel- en caviakweek in de Andes werden bezocht. "Rode draad is dat het steeds om ngo's gaat die met de lokale bevolking werken en het ondernemerschap bevorderen", zeggen Passelecq en Beel. "Dat leidt tot gedragen projecten met een duurzaam effect." CFP houdt een fundraisingevent voor bedrijfsleiders op 15 september in het Afrika Museum Tervuren, meer info op www.cfp.be. JOHAN DE CROM"We werken altijd samen met ngo's die met de lokale bevolking werken en het ondernemerschap bevorderen" Anne-Lise Passelecq, CFP