GM SPONSORT OPNIEUW

De laatste dag van november bracht goed nieuws voor de US PGA, het grootste professionele golfcircuit van de wereld. General Motors Co kondigde aan dat het terugkeert als sponsor. In augustus 2009, volop in de financiële crisis, had de autoconstructeur zich teruggetrokken als geldschieter van twee Amerikaanse toptoernooien: de Buick Invitational in Californië en de Buick Open in Michigan. Eind november 2008 hadden GM en Buick ook al vroegtijdig hun contract stopgezet met Tiger Woods, die ze sinds 2000 steunden. Woods kostte GM 7 miljoen dollar per jaar, maar hielp het merk in tijden van crisis niet meteen om meer auto’s te verkopen. De beslissing om met Woods te breken, vloeide alleen maar voort uit financiële logica en had niets te maken met de privéproblemen van de topspeler.

Dit jaar boekte General Motors in de eerste drie trimesters een winst van 4,2 miljard dollar, terwijl het bedrijf een jaar eerder failliet was en alleen overleefde dankzij een overheidsinjectie van bijna 50 miljard dollar. Met het merk Cadillac wordt GM nu sponsor van het WGC Cadillac Championship, dat van 7 tot 13 maart wordt gespeeld in Doral bij Miami, op de bekende TPC Blue Monster.

Het toernooi maakt deel uit van het World Golf Championship, dat bestaat uit toernooien die in belang en uitstraling net achter de vier majors komen en worden gespeeld door de beste vijftig golfers van de wereld. Drie van die WGC-toernooien worden in de States gespeeld, en het vierde in China. Cadillac zal trouwens alle vier de toernooien sponsoren, want China is een heel belangrijke markt voor de automerken. In het contract dat GM tekende met de US PGA Tour staat ook de intentie om van nu tot 2016 nog een aantal andere evenementen te sponsoren.

Het bekendste automerk in de geschiedenis van de Amerikaanse golfsport is eigenlijk Buick, dat nu niet meer te bekennen valt rond de greens. Buick richt zich tegenwoordig veeleer tot de reissector en gas-tronomie. Vandaag probeert Cadillac via de golfsport nieuw terrein te veroveren: “Op de golfbaan bereiken we het juiste type klanten voor ons merk: de mensen die de middelen hebben om een luxueuze auto te kopen”, luidt het. Ook sponsoring van een toernooi in Detroit, waar het allemaal begon voor het merk, behoort tot de mogelijkheden. Het belet Cadillac niet om naar andere sporten te kijken: het GM-merk kondigde zopas aan dat het partner wordt van de Super Bowl, een razend populair evenement in het Amerikaanse voetbal.

John Baete

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content