Gina Opdebeeck (41) “We zijn bescheidener geworden”

Aan het hoofd komen van een uitzendbedrijf op een moment dat de uitzendmarkt opdroogt: het is geen cadeau. Toch loodste Gina Opdebeeck Unique veilig door het annus horribilis 2009. Het voordeel van Unique is dat het deel uitmaakt van de gespecialiseerde activiteiten van USG People, met onder andere een focus op het plaatsen van administratieve profielen. Dit type activiteiten ging ook vorig jaar in het rood, maar in het tweede kwartaal werd al een eerste stabilisatie vastgesteld.

In 2009 kende de uitzendmarkt een nooit geziene krimp. Unique heeft klappen gekregen, maar minder zwaar dan de algemene uitzendarbeid. Was dat te verwachten?

GINA OPDEBEECK. “Het voordeel van Unique is dat het vooral de vraag naar white collars opvult. En die markt stond vorig jaar toch minder onder druk dan het arbeiderssegment. De vraag naar arbeiders-uitzendkrachten heeft al een tijdje zijn bodem bereikt en die naar bedienden daalt nog licht, maar eigenlijk is het arbeiderssegment door de bank genomen sterker gekrompen.”

Was het dan geen moeilijk jaar voor Unique?

OPDEBEECK. “Toch wel. We hebben een aantal kantoren moeten fuseren. Een groot deel van de kostenstructuur ligt nu eenmaal bij de marketinguitgaven en de loonkosten van onze uitzendconsulenten. Ik ben blij dat we met ons team door die moeilijke periode zijn gekomen. Je leert wel om je bescheidener op te stellen.”Unique heeft natuurlijk het voordeel dat het ook humanresourcesdiensten aanbiedt zoals outplacement. En die diensten zijn in periodes van economische neergang een troef. Als je enkel afhangt van de uitzendarbeid, wordt het een stuk moeilijker. Wij hebben vanuit Unique ook volop ingespeeld op co-sourcingprojecten.”

Wat houdt dat concreet in?

OPDEBEECK. “Dat betekent dat werknemers uit een bedrijf een tijdlang aan de slag gaan bij een ander bedrijf. Anders gezegd: een bedrijf kan voor een bepaalde periode expertise van specialisten uit een ander bedrijf lenen. Dat hebben we nu toegepast in economisch moeilijke tijden. Bedrijven hebben een tijdelijk overschot aan personeel, maar ze willen die medewerkers niet ontslaan. Ze kunnen dan een tijdlang bij een ander bedrijf terecht dat deze profielen niet gemakkelijk op de arbeidsmarkt vindt. Wij verzorgen de matching en handelen ook de hele administratie af.”

Hoe hebben Unique Technum (technische profielen) en Unique Finance (financiële profielen) de schokken op de arbeidsmarkt doorstaan? Die jobs zijn knelpuntberoepen.

OPDEBEECK. “Het invullen van vacatures voor knelpuntberoepen is altijd een probleem gebleven, ook tijdens een recessie. Wat we wel merken, is dat mensen die ontslagen zijn in het wilde weg beginnen te solliciteren. Ook al staan er veel vacatures open.”

Herneemt de uitzendmarkt in 2010?

OPDEBEECK. “We merken toch een stijging van het aantal opdrachten. Maar de druk is niet van de ketel. Ik verwacht een langzaam herstel. Bedrijven blijven zeer voorzichtig met vaste aanwervingen.”

U kende het bedrijf als hoofd van Unique in Spanje. Was het een grote aanpassing om opnieuw in België te komen werken?

OPDEBEECK. “In Spanje heb ik onze activiteiten en het merk uitgebouwd. In België was Unique een bekende naam en heeft het al jaren een plaats op de markt. Als je dan aan het hoofd van een uitzendbedrijf komt te staan, maakt dat wel een verschil.”

Gina Opdebeeck (41)

Is: algemeen directeur van Unique

Vrije tijd: gezin, lezen, lopen

A.M.

“Unique heeft het voordeel dat het naast uitzendarbeid ook hr-diensten aanbiedt zoals outplacement”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content