GEZONDHEIDSBULLETIN

Weesp (Nederland).

Voorbij 1 miljard dollar.

Veegt u dwangmatig elk stofje van uw dossier tot wanhoop van uw medewerkers? Poetst u twintigmaal uw tanden? Vraag aan uw arts een voorschrift voor LuvoxFloxyfral in België – van Solvay Pharmaceuticals, een wereldleider voor de bestrijding van OCD, obsessive compulsive disorder. In de entreehall van Solvay aan de C.J. van Houtenlaan in Weesp hangt het plechtige diplomatenschild Consulaat-Generaal van België, Consulat Général de Belgique. De gezondheidszorg is de sterkst groeiende markt voor Solvay, zegt dr. Roger Bickerstaffe. Hij moet het weten. De Britse arts Bickerstaffe is hoofd medische communicatie van Solvay Pharmaceuticals. De farmadivisie van Solvay (6000 medewerkers) is a one billion dollar company, specialiseert zich in menselijke artsenij en staat op de 42ste plaats van de wereldranglijst. Tot aan het nummer 80 prijken middelgrote producenten. De grootste O&O-groep van Solvay Pharmaceuticals werkt in Weesp, onder de rook van Amsterdam, bij het in 1980 overgenomen Philips Duphar. Centraal op het bedrijfsterrein dampt een beeldige reliek in donker baksteen: de oude chocoladefabriek Van Houten. Duphar ( Dutch Pharmaceuticals) begon het bestaan met de levering van vitamine D, bekomen met kunstmatige UV-bestraling, voor chocoladerepen van Van Houten.

“Wij opereren in de innovatieve hoek, niet in de eenvoudige consumentenproducten,” zegt dr. medicus Bickerstaffe (hij kreeg zijn artsenopleiding aan Bristol University). Solvay rolde toevallig in de jaren vijftig in de farmacie door de verwerving van het Duitse Kalichemie, daarin functioneerde een takje farma. Einde van de jaren zeventig begon bewust de diversificatie naar de geneesmiddelen om de cycliciteit van Solvay te dempen. Duphar was een volwassen artsenijbedrijf met onderzoek & ontwikkeling, producten en verkoop. Volgden voorts de overname van Reid-Rowell in het zuiden van de VS en een joint venture met het Japanse Meji-Seika. In de jaren tachtig leefden de onderscheiden farma-activiteiten als zelfstandige profit centers. Dr. Bickerstaffe: “In 1990 begon de globalisering en het verfijnen van de strategische keuzes. Focusgebieden werden afgebakend. Het uitgangspunt was en is, we zijn niet voldoende groot om veel dingen te doen, dus moeten we brandpunten zoeken om invloed te hebben in markten.” Solvay stootte niet-kernactiviteiten uit zijn farma om te focussen op: hart & vaataandoeningen (vandaag 6% van de omzet), gynecologie (25%), psychiatrie (28%) en maag- en darmstoornissen (36%). Rightsizing voor een grotere efficiëntie, filosofeert dr. Bickerstaffe: “Een fusie maakt ons niet sterker. Een fusie haalt producten binnen van een vroegere tegenstander, maar na een korte tijd van schaalvoordelen, die het schijngevoelen verwekken dat je een goede zaak deed, breken de reële problemen door. Wij willen intern en organisch groeien. Solvay is voor ons een geschikt moederbedrijf, haast een huisbankier, met een strategisch belang om de minder cyclische geneesmiddelentak te koesteren. Solvay gaat niet voor de quick kill of short termism. Op basis van onze vaardigheden maken wij producten die de geneesheren voor de patiënten willen en zo geraken wij voorbij hun deur. Basic questions are, do we have the ability to create, do we have the ability to apply the creation to clinical needs? Ik ben een geneesheer, voor mijn ogen zie ik steeds een patiënt, niet het hoofd van de marketing.”

In een doorsnee Europees land heeft Solvay Pharmaceuticals een marktaandeel van 1 tot 1,5%, in de VS (tussen 1989 en 1999 klom de Amerikaanse bijdrage tot de omzet van van Solvay Pharma van 0% naar 30%) en in Japan ligt het lager, maar zal het stijgen (de toestemming van de Japanse overheid om Luvox te verkopen volgt met een beetje geluk dit jaar). Dr. Bickerstaffe: “We zoeken niet koortsachtig naar een block buster, ook zonder zo’n mega-middel kan je groeien en bloeien in de sector. Een block buster heeft onder meer als nadeel dat je verkoop in mekaar kan klappen na een grootse expansie als de octrooien vervallen op het succesproduct.”

Luvox, de nummer 1 van Solvay Pharmaceuticals, omzet 200 miljoen dollar, is een geneesmiddel voor de psychiatrie. Duphar was vooraanstaand in de studie van serotonine (een stof die de communicatie in de hersenen bevordert en het welzijnsgevoel versterkt), de bron van Luvox. Het aantal psychiatrische patiënten blijft over de jaren stabiel: “Wat wel – gelukkig – verandert, is, dat er nu middelen bestaan om mensen te genezen. Het is geen odium meer om zenuwlijder te zijn, een ziekte wordt bestreden en geen karaktergebreken. Vroeger werden de geesteszieken weggestopt, vandaag staat het chic om over je verbruik van Prozac te praten.”

Hij is in zijn sas met het samenwerkingsakkoord met het Vlaamse Innogenetics: “Tot voor kort was het opsporen van hits moeizaam. De biotechnologie verhonderdvoudigt de opsporingsefficiëntie, tien jaar geleden screende dit lab 2000 moleculen per jaar, vandaag 200.000 door de ondersteunende technologieën van onze researchpartners Innogenetics, Cadus en ArQule. Zelfs de allergrootsten hebben geen betere screeningwerkwijze dan wij.”

FRANS CROLS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content