Alledaagse producten duurzaam heruitvinden, dat is de missie van de Gentse start-up Planet B. Medeoprichter Tibbe Verschaffel is diep overtuigd van de positieve impact.
...

Alledaagse producten duurzaam heruitvinden, dat is de missie van de Gentse start-up Planet B. Medeoprichter Tibbe Verschaffel is diep overtuigd van de positieve impact. Welke producten biedt Planet B aan? "We bouwen aan een portefeuille van merken die ethisch geproduceerd zijn en gezond zijn voor de hele planeet. Bambooze is bijvoorbeeld een herbruikbaar bamboerietje, dat we dankzij een uniek productieproces vaatwasserbestendig hebben gemaakt. Onze WONDR-bars zijn innovatieve zeepproducten die zacht zijn voor zowel de huid als het milieu." Waar is Planet B actief? "We zijn voornamelijk actief in België en Nederland. We focussen sterk op de consumentenmarkt, omdat we op die manier ons volledige verhaal kunnen vertellen. Behalve via e-commerce en digitale kanalen verdelen we onze producten ook via klassieke retailpunten zoals supermarkten, speciaalzaken, biowinkels, apothekers en conceptstores." Krijgt Planet B externe steun? "Tot nu was het vooral bootstrappen (opstarten met weinig financiële middelen, nvdr). Ik startte als student industrieel ingenieur met 5.000 euro die ik had geleend van mijn oom Jacques. Zopas haalden we 800.000 euro op via privé-investeerders, KBC Bank en de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). We hebben ook vier businessangels aan boord en maakten deel uit van het Start it @kbc-acceleratorprogramma." Hoe ziet de groeistrategie eruit? "Planet B wil een grote, groene speler worden voor consumentengoederen. Met de opgehaalde funding en de reeds opgedane ervaring willen we ons speelveld verruimen naar heel Europa. We werken ook naarstig aan nieuwe producten. Binnenkort lanceren we gezonde kinderkoekjes. In juni volgen onze WONDR-zeeppoeders."