GEZONDE FASTFOOD

Wie geregeld op rockfestivals een broodje shoarma, een pizza of een oosters gerecht naar binnen speelt, heeft waarschijnlijk aan de kraampjes gestaan van Frans Bevers.

Zowel Belgische als Nederlandse organisatoren van popfestivals hebben het telefoonnummer van de bvba Frans Bevers in hun adresboekje staan. Zo verzorgt het bedrijf al jaren de publieke catering van Rock Werchter, Pink Pop, Blues Peer, Zwemdockrock, Rock Herk, Pukkelpop en van vele openluchtconcerten, van The Rolling Stones tot Céline Dion.

“Meestal werken wij op manifestaties die veel publiek trekken. Dat kunnen zowel sportieve als culturele evenementen zijn,” zegt Frans Bevers. “We werken samen met enkele grote voetbalploegen – bijvoorbeeld Racing Genk – en we hebben gedeeltelijke contracten met de Heizelpaleizen. Ook bezoekers van jumpings, rally’s en het autocircuit van Zolder zijn al met ons in contact gekomen. Op die evenementen exploiteren wij diverse stands met verschillende producten.”

“Wij werken op het terrein zelf,” zegt Guy Dugardyn, algemeen coördinator catering bij Frans Bevers. “Nochtans is het makkelijker om gebonden te zijn aan een vaste instelling. Als je mobiel wil zijn, vraagt dat een enorme investering in logistiek (transportmiddelen, aggregaten). Bovendien moeten we enorm soepel zijn om bij alle weersomstandigheden de juiste artikelen te kunnen aanbieden. Tussen 20° en 24° kopen de mensen alle producten, zowel warme snacks als koude gerechten.”

Ook voor een mobiele cateraar geldt de HACCP-norm ( Hazard Analysis Critical Control Points). Dat is een controlesysteem dat toelaat gevaren te identificeren en preventief op te treden. “Om aan deze Europese normen te voldoen, moet er extra geïnvesteerd worden,” zegt Guy Dugardyn. “Maar dat opent ook nieuwe horizonten. Wij kunnen nu gaan werken in Duitsland, Frankrijk en Luxemburg.”

“Ons succes bestaat erin dat we de nieuwe trends volgen,” zegt Frans Bevers. De afgelopen jaren richtte het bedrijf zich op “alternatieve food”, zoals shoarma, pita en afgeleiden van kip. “We proberen ervoor te zorgen dat mensen op festivals, waar ze van ‘s morgens tot ‘s nachts aanwezig zijn, ook iets anders kunnen eten dan de klassieke friet en hamburger, al maken deze producten wel degelijk de hoofdmoot uit,” zegt Guy Dugardyn. “De eetgewoonten van mensen veranderen immers maar zeer langzaam. Niettemin wordt de laatste tijd het groene bewustzijn alsmaar duidelijker en dat merk je ook in de eetgewoonten. Vooral Nederland is op dit vlak een echte trendsetter.”

Naast de bvba Frans Bevers, is Frans Bevers ook betrokken bij het Bloso-ontspanningsdomein te Hofstade en bij een joint venture met de Amerikaanse pizzaketen Sbarro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content