Groenten en fruit
...

Groenten en fruitOp 9 april heeft het Verbond van Belgische Tuinbouwveilingen (VBT), in samenwerking met de Vlaamse Dienst voor AgroMarketing (VLAM), een campagne gestart ter promotie van groenten en fruit. Dat gebeurt via het gezondheidsaspect. In het verleden voerde het VBT vooral productcampagnes op de verkooppunten, in de wetenschap dat de aankoopbeslissing in 70 % van de gevallen genomen wordt in de winkel. Vorig jaar al werd voorzichtig begonnen met het werken op het gezondheidsaspect. Het eten van groenten en fruit verlaagt de kans op de ontwikkeling van verschillende soorten kankers. Uit onderzoek blijkt echter dat 70 tot 90 % van de Vlaamse bevolking te weinig groenten en fruit gebruikt. Het reclamebureau TB Communications werd door het VBT gekozen om de Vlamingen te wijzen op het gezondheidsaspect van groenten en fruit. Volgens Freddy Denys van TB Communications ligt de consument niet wakker van gezonde voedingsgewoonten, ook omdat er veel tegenstrijdige berichten rond verspreid worden. Vandaar de noodzaak om een eenvoudige boodschap te maken, zonder betweterig vingertje, die de Belgische consument naar groenten en fruit doet grijpen. "De eerste doelstelling van de campagne was het informeren van de consument, het verhogen van het bewustzijn," aldus Denys bij de voorstelling van de campagne. "Daarnaast is er ook een verkoopdoelstelling voor de veilingen en de distributie : meer Belgische groenten en fruit verkopen." De campagne richt zich op twee doelgroepen : de verantwoordelijken voor aankoop en de huisartsen. "Deze laatsten zijn belangrijke opinion leaders," zegt Denys. "Als zij niet op de hoogte zijn van de campagne en er niet actief aan meewerken, zullen veel vragen van de consument onbeantwoord blijven." Als aanpak koos TB Communications voor een opengesperde hand met daarin groenten en fruit, en daarbij de tekst "5 maal per dag groenten en fruit". De slogan luidt "Hou je gezondheid in de hand". De manier waarop de hand afgebeeld is, doet denken aan een stopteken ; zo wil men de link leggen met het tegenhouden van kanker. De campagne bestaat uit een televisiespot en promotiemateriaal op de verkooppunten (folders bij de afdelingen groenten en fruit, advertenties in magazines van de diverse supermarkten). A.V.P.CAMPAGNE VAN VBT EN VLAM Promotie van Belgische groenten en fruit via het gezondheidsaspect.