Een klein half jaar geleden startte Charlotte Moerman met Zappore, dat de authentieke Italiaanse keuken centraal stelt. "Als ik vrienden over de vloer kreeg, vond ik het altijd frustrerend dat ik de hele tijd in de keuken moest staan, en zelf amper tijd had voor de gasten. Bovendien wilde ik graag een eigen zaak hebben, na zeven jaar op de marketing- en retailafdeling van Henkel. Uit de combinatie van die twee factoren ontstond Zappore", vertelt Moerman.
...

Een klein half jaar geleden startte Charlotte Moerman met Zappore, dat de authentieke Italiaanse keuken centraal stelt. "Als ik vrienden over de vloer kreeg, vond ik het altijd frustrerend dat ik de hele tijd in de keuken moest staan, en zelf amper tijd had voor de gasten. Bovendien wilde ik graag een eigen zaak hebben, na zeven jaar op de marketing- en retailafdeling van Henkel. Uit de combinatie van die twee factoren ontstond Zappore", vertelt Moerman. Veel mensen willen thuis lekker en gezond koken. Maar in de estafetterace van kantoor via de school van de kinderen naar huis is er meestal geen tijd voor een stop bij de groentewinkel. En wie een groep vrienden uitnodigt voor een feestelijke maaltijd, heeft ook niet altijd de tijd om een hele dag in de keuken te staan. Bedrijfjes als Zappore haken in op die trend. Moerman koos voor gerechten met Italiaanse ambachtelijke producten omdat ze een voorliefde heeft voor het land. Zappore onderscheidt zich door te werken met professionele chefs en de maaltijden vacuüm verpakt aan huis te leveren. Daarnaast biedt de website ook wijnen, cocktails en desserten aan, zodat iedereen een feestelijke maaltijd op tafel kan toveren. De klant moet enkel de laatste stap van het kookproces zelf doen, zoals de saus opwarmen of de gemarineerde biefstuk bakken. "In principe moet het werk in de keuken tot tien à vijftien minuten beperkt blijven. Als het gerecht op tafel komt, moet het zijn kwaliteit behouden en er mooi uitzien. Het mag geen zootje zijn, zoals dat bij door aan huis levering soms het geval is", vertelt Moerman. Tijdens de opstart van Zappore kwam Charlotte Moerman in contact met Maxim Montens van Fuel, dat een kleine twee jaar geleden werd opgericht. "Als je werkt, tijd wil vrijmaken voor je privéleven én ook nog wil sporten, dan is gezond koken soms de druppel te veel", legt Maxim Montens uit. Want weten wat nu precies gezonde voeding is en bovendien boodschappen doen, vergt veel tijd. Montens deed een beroep op een chef en een voedingsspecialiste om gezonde en lekkere maaltijden te bedenken. "Alle ingrediënten en hun voedingswaarden zijn afgewogen voor een maximum aan vitamines, complexe koolhydraten en gezonde vetten en een minimum aan suikers en cholesterol", zegt Montens. "Per gerecht staat alles duidelijk op de site. Om de maaltijden zo natuurlijk mogelijk te bewaren, verpakken we ze vacuüm." Moerman en Montens besloten de krachten te bundelen. Sinds januari is Food Architects het overkoepelende bedrijf boven de merken Zappore en Fuel. Fuel is er voor de drukke werkdagen, terwijl Zappore inspeelt op momenten om te genieten zoals een kerstfeest of een avondje met vrienden. "We hebben elk onze eigen, complementaire capaciteiten", zegt Maxim Montens. "Charlotte is sterk in verkoop, marketing en creatieve ideeën, terwijl ik goed ben in de productie, ontwikkeling en logistiek. Door samen te werken kunnen we beide merken laten groeien en versterken." Een pop-upwinkel in Hasselt moest de mensen de twee nieuwe webwinkels leren kennen. Enkele jaren geleden ontgonnen de maaltijdboxleveranciers zoals het Duitse HelloFresh en zijn Belgische uitdager Smartmat, dat inzet op biologische voeding, al deze nieuwe markt. HelloFresh is een start-up uit de stal van Rocket Internet, waar ook de onlineschoenenwinkel Zalando toe behoort. HelloFresh trok eind vorig jaar naar de beurs in Frankfurt, waar het 318 miljoen euro ophaalde. In Vlaanderen gaat het nog om een kleine markt. Uit een enquête van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam) bleek dat slechts 5 procent van de Vlamingen geregeld een maaltijdbox koopt. Slechts 7 procent bleek interesse te hebben voor het concept. Experts verwachten dat de markt de komende jaren stevig zal groeien. Maxim Montens merkt vooral een grote interesse van bedrijven die hun personeel een gezonde maaltijd willen aanbieden op kantoor. "Voor minder dan 10 euro kunnen ze hun werknemers een kwalitatief gerecht aanbieden dat tot zeven dagen houdbaar is in de koelkast, en tot drie maanden in de diepvries. Dat biedt een grote flexibiliteit en zorgt ervoor dat werknemers tijdens hun overuren nooit meer naar pizza of kebab moeten grijpen. Er is altijd iets gezonds voorhanden. Bovendien kunnen ze de maaltijd mee naar huis nemen. Bij de samenstelling van de maaltijden houden we ook rekening met de bloedsuikerspiegel, zodat de werknemers geen middagdipje hebben of niet ziek worden. We willen dus veel meer dan zomaar een gemakkelijke, gezonde maaltijd bieden, maar denken ook aan de mogelijke consequenties op de lange termijn. Vanuit dat idee willen we de komende maanden inzetten op de bedrijfswereld." De drie jonge ondernemers van Mealhero gooien het over een heel andere boeg dan Fuel en Zappore. Mealhero ontwikkelde een slimme stoommachine. Het trio haalde daarvoor meer dan 75.000 euro op via Kickstarter, een pak meer dan het bedrag dat ze nodig hadden. De eerste toestellen komen in september op de markt. "Met Mealhero willen we met behulp van technologie het leven van onze klanten eenvoudiger maken. Aan de lancering ging twee jaar ontwikkeling vooraf. Daarvoor werkte onze partner Anton Claeys nauw samen met het productontwikkelingsbureau Comate. En we vroegen regelmatig feedback van testpersonen. Zo kwamen we tot een toestel dat in de vaatwasmachine kan en bijzonder makkelijk is in gebruik. Alles gebeurt via één centrale knop, en lichtjes geven aan welk ingrediënt in welk vakje hoort", vertelt CEO Jeroen Spitaels. Spitaels waakt over de samenstelling van de maaltijden. "Daarvoor combineer ik mijn opleiding als slager en traiteur met de kennis die ik in het vleesverwerkende bedrijf van mijn ouders opdeed. Mealhero werkt met vriesverse producten. Elk ingrediënt wordt apart verpakt in een doosje met een slim label. Als je de code tegen de machine houdt, weet die perfect hoeveel tijd het ingrediënt nodig heeft om gaar te worden. Zodra alle drie de ingrediënten in de machine zitten, stemt de stoommachine de bereidingstijden op elkaar af. Gemiddeld duurt de bereiding van een maaltijd voor één of twee personen een dikke twintig minuten. Maar aangezien je er zelf niets meer aan moet doen, kan je die tijd aan iets anders besteden. Bovendien houdt de machine de maaltijd nog een half uur warm, zonder ze uit te drogen." De Mealhero-recepten zijn samengebracht in een applicatie, die ontwikkeld is door de derde partner, Steven Debaere. "Die app is verbonden aan de voorraad in je diepvries, zodat ze alleen maaltijden voorstelt waarvoor je de ingrediënten in huis hebt. Daarnaast kan je via de app snel een nieuwe bestelling laten leveren. Die kan je zelf samenstellen, maar we stellen ook pakketten voor. Daarbij houden we rekening met de opgegeven voorkeuren, zodat iemand die bijvoorbeeld geen paprika lust dat ook niet krijgt. Of je kunt de recepten filteren op allergenen of kilocalorieën", vertelt Spitaels. "Daarnaast willen we op de site duidelijk communiceren over de herkomst van onze ingrediënten en de elementen die we eraan toevoegen. Normaal krijgen consumenten dat soort informatie niet, maar dankzij het virtuele etiket kunnen wij die service wel bieden. Zo weten Mealhero's perfect wat ze eten, en waarom iets een bepaalde prijs heeft."