Ik heb liever dat ABX zo snel mogelijk verkocht wordt aan mensen die er wél in geloven, dan dat het in Belgische handen blijft, bij mensen die er geen interesse voor hebben," reageert oud-NMBS-topman Etienne Schouppe op de aankondiging dat de logistieke dochter van de NMBS wordt verkocht aan het Britse investeringsfonds 3i.
...

Ik heb liever dat ABX zo snel mogelijk verkocht wordt aan mensen die er wél in geloven, dan dat het in Belgische handen blijft, bij mensen die er geen interesse voor hebben," reageert oud-NMBS-topman Etienne Schouppe op de aankondiging dat de logistieke dochter van de NMBS wordt verkocht aan het Britse investeringsfonds 3i. Die verkoop hangt wel af van het feit of de Europese Commissie het herstructureringsplan voor ABX goedkeurt. "Dit dossier zal het soortelijk gewicht van de Belgische regering duidelijk maken," vindt huidig CD&V-senator Schouppe. Daarmee verwijst hij naar de Franse spoorwegen, die hun noodlijdende logistieke dochter Géodis wel mochten herkapitaliseren. Schouppe: "De cijfers van ABX zijn elk jaar beter. Alleen moet het worden geherkapitaliseerd." De Belgian Courier Association (waarvan ook Deutsche Post-dochter DHL en TNT, dochter van de Nederlandse Post, lid zijn) vindt echter dat ABX of de overnemer eerst de onrechtmatig verkregen overheidssteun moet terugbetalen. Bronnen dicht bij het dossier achten die kans klein. Dat 3i mogelijk binnen enkele jaren een dikke premie opstrijkt bij de verdere verkoop, ligt in de lijn van de verwachtingen. Maar, klinkt het, de NMBS is momenteel zelf niet zo gezond dat het zich een nieuwe injectie kan permitteren en wil geen risico meer nemen. "Was Laurent Levaux zes jaar geleden aan de slag geweest, dan was er nu misschien geen financieel probleem. Hij haalt resultaten, maar heeft de pech dat voor hem anderen ook zegden dat ABX binnen drie jaar rendabel zou zijn."Volgens sommige waarnemers bezegelt de verkoop van ABX op termijn ook het lot van B-Cargo, dat gedwongen zou worden de huwelijksmarkt op te trekken. "Het wordt een onderaannemer in de logistiek en dat is nooit een benijdenswaardige positie." Ten bewijze: B-Cargo en SNCF-Fret gaan samen de coils en cokes tussen Duinkerke en het Waalse staalbekken vervoeren. "Onzin," stelde gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker van de NMBS eerder al. "Tussen ABX en B-Cargo zijn en waren er geen redelijke synergieën. B-Cargo zoekt naar samenwerkingsverbanden met andere spelers, maar zij ook met ons. Misschien komen er op termijn een aantal joint ventures, maar B-Cargo blijft een onafhankelijke speler binnen de NMBS-structuur."L.H.