In de top 25 van rekruteerders in finance en consulting die vorige week in Vacature werd gepubliceerd, duikt op de twintigste plaats een opvallende naam op: Mazda Motor Logistics Europe (MMLE). Dat is het Europese logistieke hoofdkwartier van de Japanse autobouwer Mazda. Met 375 medewerkers in Willebroek zorgt het voor de distributie van wagens, wisselstukken en accessoires naar 27 Europese landen. De Vlaamse vestiging staat ook in voor de back- office (boekhouding en zo).
...

In de top 25 van rekruteerders in finance en consulting die vorige week in Vacature werd gepubliceerd, duikt op de twintigste plaats een opvallende naam op: Mazda Motor Logistics Europe (MMLE). Dat is het Europese logistieke hoofdkwartier van de Japanse autobouwer Mazda. Met 375 medewerkers in Willebroek zorgt het voor de distributie van wagens, wisselstukken en accessoires naar 27 Europese landen. De Vlaamse vestiging staat ook in voor de back- office (boekhouding en zo). "Wij zijn verantwoordelijk voor de financiële diensten voor heel Europa," legt Dirk van Mechelen uit, sinds een jaar hr-manager bij MMLE. "Dus ook voor bijvoorbeeld de vestiging in Tsjechië. We moeten veel financiële mensen aantrekken die bovendien veeltalig zijn." De vestiging in Willebroek werkt als een magneet en heeft in de rangschikking dan ook een plaats verworven tussen Fortis, KBC en Citibank. De aanwerving neemt veel tijd in beslag. Bovendien is er een tekort aan financiële en logistieke profielen op de arbeidsmarkt. Van Mechelen: "Het voorbije jaar hebben we bijna dertig mensen aangeworven. In december zijn er nog zeven bijgekomen." Wat ICT'ers betreft, zit MMLE nog altijd met negen open vacatures. Veel van de informatici hebben de voorbije maanden namelijk gekozen voor een lucratieve baan in de consultancy. Van Mechelen geeft echter geen negatief beeld van de situatie bij MMLE en heeft er het voorbije jaar een volwassen hr-omgeving gevonden. Geen overbodige luxe voor een bedrijf dat het aantrekken en behouden van werkkrachten beschouwt als een topprioriteit. "Ik houd aan mijn eerste jaar positieve gevoelens over," benadrukt hij. "Om te beginnen is het een interessant bedrijf om voor te werken, omdat je ziet dat vernieuwing hoog op de agenda staat. Er worden regelmatig nieuwe modellen gelanceerd en dat zorgt voor goede resultaten. Het klinkt evident, maar de teamgeest is hier ook belangrijk. Successen worden samen gevierd, dat is voor het personeel heel belangrijk. Daarom hebben we een creatieve inbreng in het hr-beleid." Zo is de vestiging in Willebroek niet te vergelijken met een commerciële afdeling en dat heeft ook gevolgen voor het loonbeleid. Een aparte loonoptimalisatie voor Willebroek is mogelijk. Bovendien vervult Van Mechelen een hr-functie die zowel strategisch, organisatorisch als operationeel is. Een droom voor veel personeelschefs. Geen hr-taak die zich beperkt tot administratie en onderhandelen met de vakbonden. "Ik kan eigen accenten leggen, bijvoorbeeld op opleiding en competentiemanagement. Het komende jaar neem ik nog verdere stappen om tot een geïntegreerd hr-beleid te komen."Van Mechelen geeft toe dat hij amper nog over vrije tijd beschikt. "Maar ik heb geen negatieve stress," lacht hij. IS: hr-manager van Mazda Motor Logistics Europe. VRIJE TIJD: goed eten, gezin. A.M.