Het verhaal van de Koreaanse autobouwers Hyundai en Kia, die samenhokken in dezelfde groep, doet ons denken aan het sprookje van de elektronicareus Samsung. Dertig jaar geleden wilde een mens niet dood gevonden worden naast een televisie van het merk. Vandaag is Samsung degelijk, trendy, hip, stijlvol, een synoniem van kwaliteit en noem maar op. Technologisch ook aan de spits, met producten die lekker verkopen.
...

Het verhaal van de Koreaanse autobouwers Hyundai en Kia, die samenhokken in dezelfde groep, doet ons denken aan het sprookje van de elektronicareus Samsung. Dertig jaar geleden wilde een mens niet dood gevonden worden naast een televisie van het merk. Vandaag is Samsung degelijk, trendy, hip, stijlvol, een synoniem van kwaliteit en noem maar op. Technologisch ook aan de spits, met producten die lekker verkopen. De vergelijking dook opnieuw op toen we rondtoerden met de nieuwe Cee'd van Kia. Hyundai en Kia sleten in 2011 meer dan 6 miljoen auto's. En ja, alweer kregen we de indruk van kwaliteit in het interieur toen we deze keer instapten. Uitstekende afwerking, want ook op kasseien konden we met de meest kritische oren geen gekraak of gepiep waarnemen in de Cee'd. Stijlvol ingericht ook - de tellerpartij oogt heel leuk doorheen het stuur - en het is aangenaam toeven op de achterbank, waar er met wat goede wil voldoende beenruimte is voor de inzittenden in deze compacte auto. Kia heeft met deze Cee'd een leuke concurrent voor modellen als de Ford Focus, Renault Mégane of Volkswagen Golf. Te meer omdat hij jonge gezinnen een behoorlijke kofferruimte van 380 liter biedt en er van buiten niet meteen als een typische Aziaat uitziet, want de Cee'd is niet alleen speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. De groep rond Kia en Hyundai vertrouwde het ontwerp toe aan Peter Schreyer, met behoorlijk wat geld weggelokt bij Audi. Het rijgevoel is aangenaam, de akoestische isolatie ruim voldoende om zowel op kleine wegen als de autoweg een gevoel van comfort op te wekken. Op slechte wegen worden putten en andere oneffenheden op een behoorlijk doeltreffende manier opgevangen door de ophanging. Het enige wat je niet moet doen met de Cee'd, is hem door de bochten gooien, want een heel sportief onderstel heeft hij niet. In de hedendaagse verkeerscultuur kan dat niet de bedoeling zijn. De kleine diesel is ook geen krachtpatser, maar op voorwaarde dat je voldoende schakelt is hij heel aangenaam en meer dan voldoende voor gewoon, vlot verkeer op kleine wegen en de autoweg. Met een heel gewoon rijgedrag, waarmee we bedoelen dat we ons niet echt inspanden om knipzuinig te rijden, bleven we vlotjes onder de 6 liter voor 100 kilometer. Met wat meer ingetogenheid konden we zelfs in de buurt van 5 liter komen, wat helaas nog een homp meer is dan het beloofde normverbruik van 3,7 liter. Motor 1.6 Turbodiesel van 128 pk (94 kW) bij 4000 toeren Max. koppel 260 Nm van 1900-2750 toeren Prestaties Topsnelheid: 195 km/u Acceleratie 0-100 km/u in 10,9 seconden Normverbruik: 3,7 liter/100 km CO2-uitstoot bij normverbruik: 97 gram/km Testverbruik: 5,9 liter Instapprijs: 22.740 euro Andere versies 1.4 en 1.6 benzine vanaf 16.490 euro 1.4 turbodiesel (90 pk) vanaf 18.290 euro en 1.6 turbodiesel (110 pk) vanaf 20.690 euroJo Bossuyt