GEVLEUGELD MAATWERK

In de meest uiteenlopende sectoren, van onroerende goederen tot verzekeringen, kan men een beroep doen op de diensten van een makelaar. Ook de luchtvaart vormt daarop geen uitzondering meer.

Stel : u wil uw honderd beste klanten eens buitensporig verwennen. Ontbijt met champagne in Parijs. Lunch in the Big Apple. Diner bij zonsondergang in Rio. Dat kan alleen als u de reis aflegt met een Concorde, tegen de supersonische snelheid van 2200 km per uur. Daarvoor belt u gewoon naar Flying Service, die voor u uitzoekt wanneer zo’n toestel beschikbaar is. Misschien zijn uw wensen iets prozaïscher, zeg maar het wekelijks aflossen van een tienkoppige scheepsbemanning die in Scandinavië zit. Ook dan zoekt Flying Service voor u de geschikte oplossing.

Managing Partner Carl Legein : “Flying Service is gegroeid uit een deelactiviteit van de nv Travair, die al 28 jaar bestaat. Enkele jaren geleden zijn wij de richting van broker ingeslagen ; wij zijn nu de grootste in de Benelux.” De aangeboden diensten zijn onder vijf noemers samen te brengen : zakenvluchten, capaciteitsvluchten (voor grote groepen), trafiekvluchten (voor trajecten waarvoor geen lijnvlucht bestaat), incentivevluchten (voor een promotie of pr-actie), all-invluchten (inclusief transport ter plaatse, hotelfaciliteiten, evenementen enzovoort). Dat alles vereist een uitgekiende informatica-ondersteuning. “Sedert kort brengen wij ook alle lege vluchten van chartermaatschappijen in een databank bijeen,” legt Carl Legein uit. “Het is een systeem dat te vergelijken is met Taxistop, maar dan met volledige vliegtuigen. Alle touroperators en reisbureaus in Europa kunnen die databank consulteren en een lege vlucht voor een prikje aanbieden aan hun klanten.”

Engeland is de bakermat van de brokers. In Londen is er een gelijkaardig bedrijf, Air London, met een ploeg medewerkers die dag en nacht in contact staan met vliegtuigmaatschappijen over de hele wereld. Zo’n vaart loopt het (nog) niet bij Flying Service. “Wij werken met vijf mensen in vaste dienst plus enkele eigen piloten voor een Citation-jet voor 8 passagiers of een klein turbopropvliegtuigje voor 5 passagiers.”

Vluchten met de Concorde spreken natuurlijk het meest tot de verbeelding, maar het blijft een elitair en duur toestel, dat alleen zin heeft op intercontinentale vluchten. “Als wij in België twee contracten per jaar afsluiten, zijn we al heel blij. Maar als u weet dat Brussel-New York op 2,5 miljoen Franse frank komt, geeft dat toch al een serieus cijfer. Dit jaar streven wij naar een omzet van 100 miljoen frank. 20 % daarvan realiseren wij in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Engeland, waar we bekendheid genieten als trouble shooter. De winstmarges zijn wel enorm klein, omdat wij in een zeer concurrentiële markt werken.”

CARL LEGEIN (L.), MARIE VAN MELCKEBEKE, BERNARD VAN MILDERS, ANN LOUIS EN BART BOURY (FLYING SERVICE) Tot in het buitenland staan we bekend als trouble shooter.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content