Als dit maar geen trammelant teweegbrengt : een volledige bladzijde gewijd aan boeken van of over (opmerkelijke) vrouwen.
...

Als dit maar geen trammelant teweegbrengt : een volledige bladzijde gewijd aan boeken van of over (opmerkelijke) vrouwen.Wie het lef heeft om haaibaaien, dragonders, gifmengsters, carrièrevrouwen en femmes fatales te trotseren, verwijzen we naar Gevaarlijke vrouwen, een bundel met verhalen van grootmeesters (grootmeesteressen) als Raymond Carver en Sara Paretsky. Leuk maar los. Uitg. Prometheus, 198 blz., 495 fr.Met De vreugde- en gelukclub en De vrouw van de keukengod veroverde de (Chinees-)Amerikaanse Amy Tan de wereld. In De honderd geheime zintuigen kookt ze met dezelfde ingrediënten : de confrontatie van hedendaagse Amerikaanse vrouwen met hun Chinese afkomst. Daarbij huldigen de jongste generaties westers scepticisme, relativiteit en rationaliteit. De exotische, spirituele en geheime kruiden stammen van wie zijn roots nog koestert, in dit geval een oudere halfzus van het hoofdpersonage. De halfzus heeft zelfs contact met geesten en voorouders. Zo schildert Tan een roman met magische oprispingen, die wat geforceerd uitgroeien tot prekerige metaforen. Vooral de (zwaar beproefde) liefde in het moderne Amerikaanse gezin staat centraal. Het blijft allemaal best boeiend, soms ontroerend, dan weer grappig, maar echt overtuigen als met haar vorige bestsellers doet Tan niet. Daarvoor is de magie te nadrukkelijk en de stijl te haastig. Uitg. Bert Bakker, 352 blz., 795 fr.Van de quasi-banale huwelijksbeslommeringen van Tan maken we een kattensprong naar de obsessionele liefde in Een teken op zijn huid, de eerste roman van Evelyn Lau. De jonge Canadese maakte furore met de verhalenbundel Frisse meiden en Runaway, het dagboek van haar tienerbestaan als straatmadelief, junk en stadszwerfster. Nu pakt ze uit met een fatale liefde, die ze serveert in een strak erotisch register, gehuld in een poëtische waas. De koele minnaar knijpt haar en de lezer bijtijds wakker. Uitg. BZZTôH, 144 blz., 500 fr.Ook de 76-jarige Doris Lessing keert Terug naar de liefde. In alweer een lijvige roman laat ze de vlinders los op oudere (rijpere, zo hoort hier te staan) dames. Haar verhaal vormt tevens een pseudo-wetenschappelijke verkenning van verliefd worden en een aanklacht tegen gemakzucht, cultuurbarbarij en lichtzinnigheid van de jongste generaties. Toch ontaardt deze overtuiging nergens in een sermoen van oma. Uitg. Bert Bakker, 333 blz., 800 fr. LUC DE DECKER