Vliegen is niet altijd een pretje. Nochtans bestaan er eenvoudige middeltjes om de negatieve gevolgen van reisziekte en jetlag tot een minimum te beperken.
...

Vliegen is niet altijd een pretje. Nochtans bestaan er eenvoudige middeltjes om de negatieve gevolgen van reisziekte en jetlag tot een minimum te beperken.Het meest gekende ongemak bij frequent fliers is jetlag. Het verschijnsel ontstaat wanneer onze biologische klok wordt ontregeld. CRU heet dat op z'n Engels : Circadian Rhythm Upset. Symptomen van de kwaal zijn vermoeidheid, slapeloosheid, gebrek aan eetlust, hoofdpijn en in uitzonderlijke gevallen duizeligheid. Niet iedereen is even vatbaar voor jetlag. Een reiziger die thuis zeer onregelmatig leeft, zal minder last hebben van het verschijnsel dan een zakenman die altijd op dezelfde uren gaat slapen en ontwaakt. Vandaar dat de algemene regel dat het verteren van een jetlag één dag duurt per doorkruiste tijdzone, zeker niet voor iedereen opgaat. Bovendien speelt volgens ervaren luchtreizigers de richting van de reis (west-oost of oost-west) een cruciale rol, al gelden ook hier individuele gevoeligheden.Hoe kunt u jetlag vermijden ? In eerste instantie komt het erop aan fit en uitgerust te vertrekken. Probeer ook één of twee dagen voordat u een belangrijke afspraak hebt in het land van bestemming te zijn. Zo kan uw lichaam zich aanpassen aan de nieuwe tijdzone. Soms helpt het bij korte verblijven (minder dan 48 uur) gewoon op uw ritme van thuis verder te leven. En bij langere verblijven kan u proberen u thuis voor te bereiden op de nieuwe tijdzone (verschuiven van uren voor slaap en maaltijden). Anderen zweren bij enkele druppeltjes melatonine, dat vooral in de VS gretig afnemers vindt. Tijdens de vlucht kan u ook af te rekenen hebben met reisziekte. Meestal kondigt die zich aan met zweten of gapen, waarna duizeligheid en misselijkheid volgen. De oorzaak van reisziekte is de onnatuurlijke, repetitieve beweging die het lichaam ondergaat. Door de schommelingen van een vliegtuig, maar ook door luchtturbulenties kan het evenwichtsorgaan in ons binnenoor gestoord raken, met alle vervelende gevolgen vandien.Vast staat dat reizigers die gevoelig zijn voor deze kwaal, de zaak verergeren door ofwel niet, ofwel te veel te eten. Ook overdadig alcoholgebruik kan de intensiteit van de symptomen opdrijven.Reisziekte kan u voorkomen door middel van farmeutische of homeopathische middeltjes. Hoewel goeie, oude remedies ook wel eens helpen : sommigen fixeren bijvoorbeeld een vast punt dat niet beweegt. Anderen vragen een zetel bij het venster. Af en toe naar buiten kijken wat bij nachtvluchten een probleem is helpt bij gewone wagenziekte, maar ook bij luchtziekte.MARK VRIJENS Volgende week hebben we het over uitdroging, bloeddruk- en spierstoornissen.Jetlag ? Fit en uitgerust vertrekken, verhelpt al veel.