"P ublinut's is ontstaan uit het idee dat een reclamemedium efficiënter is als het sympathie opwekt," aldus Patrick Ocket, directeur van het Schaarbeekse reclamebureau Caribou en de initiatiefnemer van Publinut's. Het was een campagne van Campari, een van de klanten van Caribou, die Ocket op het idee bracht om zakjes pinda's aan te b...

"P ublinut's is ontstaan uit het idee dat een reclamemedium efficiënter is als het sympathie opwekt," aldus Patrick Ocket, directeur van het Schaarbeekse reclamebureau Caribou en de initiatiefnemer van Publinut's. Het was een campagne van Campari, een van de klanten van Caribou, die Ocket op het idee bracht om zakjes pinda's aan te bieden als permanent reclamemedium. "In 2002 hebben we voor Campari een campagne uitgewerkt waarbij cafébezoekers bij hun Campari een zakje pinda's kregen," vertelt Ocket. "Al snel bleek dat het initiatief op veel sympathie kon rekenen. Bovendien kwam het tegemoet aan hygiënische bekommernissen. Pinda's in cafés zitten vol bacteriën." Via een mailing bouwde Ocket een eigen netwerk uit dat bestaat uit 346 horecazaken en 41 sportclubs, evenwichtig verdeeld over Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Per verkooppunt worden er 300 zakjes met pinda's geleverd, die binnen ongeveer veertien dagen worden verdeeld. De deelnemende etablissementen hebben zich ertoe verbonden om bij elke consumptie een zakje pinda's aan te bieden. Het netwerk van Publinut's staat dus op poten. Nu nog adverteerders aantrekken. Campari en Cinzano hebben zich al laten verleiden, maar zonder concreet cijfermateriaal waarmee Publinut's kan worden vergeleken met andere media, is het niet eenvoudig om nieuwe klanten aan te trekken. "Als het goed gaat, zijn adverteerders snel bereid dit medium in hun selectie op te nemen. Maar bij besparingen sneuvelen eerst de alternatieve media zoals Publinut's." Om de kosten te drukken is Ocket dan ook op zoek naar partnerships, bijvoorbeeld met het gratis jongerenmagazine The Ticket of met Indoor Media, het bedrijf achter de Boomerang-postkaarten. "Op zich is het medium niet duur, maar er komen allerlei nevenkosten bij kijken, zoals de distributie. Als we die kunnen delen met een ander bedrijf, hebben we een extra troef voor prospecten. Nu liggen de kosten per contact eerder hoog," geeft Ocket toe. Hans Sterkendries"Een reclamemedium is efficiënter als het sympathie opwekt."