De sluiting van de Genkse vestiging van Ford Motor Company eind 2014 speelde een cruciale rol in de snelle ontwikkeling van Haru Tools & Services. "We hadden een landbouwbedrijf en waren actief op de Ford-site. We kregen het voorstel te helpen bij de ontmanteling van de fabriek", vertelt Davy Pelssers. "We investeerden in een eerste vrachtwagen voor het transport van de machines naar de andere vestigingen in Duitsland, Roemenië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Later hebben we meegewerkt aan de sloop van de fabrieken en de af...

De sluiting van de Genkse vestiging van Ford Motor Company eind 2014 speelde een cruciale rol in de snelle ontwikkeling van Haru Tools & Services. "We hadden een landbouwbedrijf en waren actief op de Ford-site. We kregen het voorstel te helpen bij de ontmanteling van de fabriek", vertelt Davy Pelssers. "We investeerden in een eerste vrachtwagen voor het transport van de machines naar de andere vestigingen in Duitsland, Roemenië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Later hebben we meegewerkt aan de sloop van de fabrieken en de afvoer van het puin en het schroot. Daarvoor kochten we nog eens vijf extra vrachtwagens. Intussen telt onze vloot twaalf voertuigen." Het landbouwbedrijf is nog altijd operationeel, maar Pelssers ziet donkere wolken opduiken. "We baten een melkveebedrijf met 120 melkkoeien uit. We bewerken ook 120 hectare akkerland. Op basis van onze stikstofemissie kreeg ons bedrijf een code oranje. Aangezien de normen almaar strenger worden, zien we weinig toekomst voor onze landbouwactiviteiten." Die onzekerheid staat in contrast met de florerende activiteiten van Haru Tools & Services. Ondanks de coronapandemie zette de vennootschap in 2021 indrukwekkende cijfers neer. De omzet klom naar 4,3 miljoen euro. Het bedrijf is niet alleen gespecialiseerd in grond-, infrastructuur- en afbraakwerken, het beschikt ook over een gevarieerde vrachtwagenvloot. Haru doet ook de verkoop, de verhuur en het onderhoud van machines voor de landbouw en de industrie. Ten slotte is het de servicepartner voor de Marcolin-afdekzeilen en innoveert het met de lancering van de Haru-Liner, een nieuwe kunststoffen beschermlaag voor kippers en aanhangwagens om de lading beter te doen schuiven. Davy Pelssers en Els Casters zien heel wat kansen op de markt en spelen daar gretig op in. "De stijgende brandstoffenprijzen zijn een steeds groter probleem. Sinds kort zijn we gestart met Ad-EcoTune. Met softwareoptimalisatie van auto's, vrachtwagens, bouw- en landbouwmachines kunnen we het brandstofverbruik met gemiddeld 25 procent doen dalen." Haru is een familiebedrijf. De naam verwijst naar de twee kinderen van het ondernemerskoppel, Hanne en Rube. Casters is de administratieve duizendpoot die zich ontfermt over de boekhouding, de betalingen en alle andere paperassen. Pelssers is de operationele man. Al lukt het steeds moeilijker op de werkvloer te staan, want het aansturen van een bedrijf met zeventien werknemers vergt steeds meer tijd.De belangrijkste rem op de groei is de moeilijke zoektocht naar medewerkers. "We kunnen zeker nog vijf extra mensen gebruiken," zegt Pelssers, "maar vinden ze niet."