Als thuiskomen wil Gert Ysebaert zijn afgelopen jaar bij het mediabedrijf Corelio niet omschrijven. Het bedrijf veranderde tijdens Ysebaerts vertrek naar Lannoo nochtans serieus. Piet Van Roe passeerde er de revue en maakte op zijn beurt plaats voor een nieuwe CEO, Luc Missorten. Ook het directieteam, waar Ysebaert als uitgever Vlaamse media opnieuw toe behoort, was uitgebreid. Een van de belangrijkste vragen waar Ysebaert zich het voorbije jaar weer over moest buigen blijft dezelfde, zo geeft hij zelf aan. "Hoe lang kunnen papieren kranten nog blijven groeien?"
...

Als thuiskomen wil Gert Ysebaert zijn afgelopen jaar bij het mediabedrijf Corelio niet omschrijven. Het bedrijf veranderde tijdens Ysebaerts vertrek naar Lannoo nochtans serieus. Piet Van Roe passeerde er de revue en maakte op zijn beurt plaats voor een nieuwe CEO, Luc Missorten. Ook het directieteam, waar Ysebaert als uitgever Vlaamse media opnieuw toe behoort, was uitgebreid. Een van de belangrijkste vragen waar Ysebaert zich het voorbije jaar weer over moest buigen blijft dezelfde, zo geeft hij zelf aan. "Hoe lang kunnen papieren kranten nog blijven groeien?" GERT YSEBAERT (CORELIO). "De verkoop van Het Nieuwsblad stijgt inderdaad bescheiden, met minder dan een procent. De Standaard groeit wel met twee procent. De krantenmarkt is nu eenmaal erg matuur. Het wordt moeilijk om grote sprongen te maken. Als we een beetje kunnen groeien en de prijs kunnen laten evolueren, kunnen we wel meer tijd nemen om ons digitaal model uit te bouwen. Dat laat ons toe om nu niet defensief te reageren en onze websites meteen betalend te maken. We kunnen zoeken naar een unieke niche waarvoor mensen sneller willen betalen. Ik moedig wel de initiatieven aan die andere uitgeverijen nemen om het inkomstenmodel van digitale media te veranderen. Wij willen blijven investeren in redacties, maar die moeten we kunnen blijven betalen." YSEBAERT. "We blijven echt geloven dat papieren kranten nog potentieel hebben, maar we moeten op twee fronten werken. Het is soms moeilijk om de digitale en papieren manier van werken te verzoenen in dezelfde organisatie, net omdat het financiële model van de websites en van de kranten zo verschilt. We richten ons nu meer op de tablets zoals de iPad om betalende abonnementen op een digitale krant te lanceren. De iPad biedt een nieuwe ervaring en maakt het gemakkelijk om betalende diensten aan te bieden. Onze gewone websites moeten een zo breed mogelijk bereik behouden om interessant te blijven voor adverteerders." YSEBAERT. "Advertentie-inkomsten zijn conjunctureel gebonden. Door de crisis daalden ze bij de kranten dus een periode onvermijdelijk. Onze websites verkochten wel meer reclameruimte en ook de personeelsadvertenties in Jobat beginnen opnieuw aan te trekken. Vooral de advertentie-inkomsten uit regiogebonden advertenties in ons huis-aan-huisblad Passe-Partout nemen het sterkst af." YSEBAERT. "Dat was inderdaad een onverwacht obstakel. We waren een duo dat ook voorheen al vaak intensief samenwerkte. Met Peter op een breder veld kunnen samenspelen, was een van de aantrekkingspunten om terug te keren naar Corelio. Gelukkig was dat niet het enige argument. Ik ga hem dus ook niet volgen naar NRC Handelsblad, want ik ben sinds zijn vertrek bij Corelio als enige eindverantwoordelijk voor onze Vlaamse media. Zowel de hoofdredacties als de commerciële afdelingen rapporteren nu aan mij. Let op, ik had liever gehad dat Peter was gebleven. Maar tegelijkertijd zijn er nu kansen voor andere mensen om meer verantwoordelijkheid op te nemen." Is: uitgever Vlaamse media bij Corelio Vrije tijd: lopen, koken, kranten en magazines lezen Sj.S."We moeten niet defensief reageren en onze websites betalend maken"