In het kantoor van Certipost-baas Gert Roeckx hangt de wereldkaart boven de vergadertafel. Rode magneten tonen waar Certipost de Belgische multinationals helpt. Het bPost-filiaal wil boven zijn 450 Europese concurrenten uitgroeien, een hele ommekeer sinds 2001, toen het bedrijf een moeilijke start kende als het elektronische dienstenfiliaal van De Post. Belgacom bracht er later zijn E-Trust-afdeling in, maar stapte twee jaar geleden uit. Certipost had een inkomen uit authenticatiediensten voor de elektronische identiteitskaart, maar zijn hoofdactiviteit van elektronische facturatie groeide te traag. Er staan ruim 36 miljoen...

In het kantoor van Certipost-baas Gert Roeckx hangt de wereldkaart boven de vergadertafel. Rode magneten tonen waar Certipost de Belgische multinationals helpt. Het bPost-filiaal wil boven zijn 450 Europese concurrenten uitgroeien, een hele ommekeer sinds 2001, toen het bedrijf een moeilijke start kende als het elektronische dienstenfiliaal van De Post. Belgacom bracht er later zijn E-Trust-afdeling in, maar stapte twee jaar geleden uit. Certipost had een inkomen uit authenticatiediensten voor de elektronische identiteitskaart, maar zijn hoofdactiviteit van elektronische facturatie groeide te traag. Er staan ruim 36 miljoen euro aan fiscale verliezen op de balans. Gert Roeckx was de vierde algemeen directeur in vijf jaar. Maar kijk, vorig jaar is het tij gekeerd. Certipost verwacht voor 2010 een sterke groei en een redelijke winst. GERT ROECKX. "Peter Hinssen tekent graag die curve: het kan tien jaar duren voor je kritische massa bereikt, maar dan kan het heel snel gaan. Het aantal elektronische transacties stijgt nu met 30 procent per jaar." ROECKX. "Certipost was vooral een informatica-organisatie voor grote bedrijven die zelf personeel hadden voor projecten. Als we iets kleinere klanten wilden aanspreken, moesten we die beter begeleiden. Daarom hebben we nu een servicedivisie opgezet. Documentenuitwisseling tussen bedrijven is meer dan informatica, het is change management. Daar hebben we ervaring mee." ROECKX. "Onze 12 miljoen omzet vorig boekjaar kwam helemaal uit elektronische diensten. Een vierde uit elektronische certificaten, onder meer uit de elektronische identiteitskaart, de rest uit elektronische documentenuitwisseling. Maar vooral de kleinere bedrijven zeggen ons: ik wil wel elektronische facturen krijgen, maar dat is 5 procent van wat we aan documenten binnenkrijgen. Hoe krijg ik de rest elektronisch? Je moet ze dan helpen met scanning en een interne elektronische werkstroom. Hetzelfde verhaal in de andere richting. Klanten kunnen ons hun elektronisch documenten toesturen. Voor wie ze niet elektronisch kan ontvangen, zetten wij ze op papier. Vandaag zien we daar veel toekomst in." ROECKX. "Er zullen altijd discussies blijven over eigendom. Het helpt daar dat ik zelf uit de wereld van printing en scanning kom. Maar de 'hybride' klanten krijgen nu wel één aanbod en één factuur. Dat gaan we nog verder uitspelen in 2011." ROECKX. "We zitten wekelijks bij bPost samen met Speos en Exbo. Om de voordelen van een grote organisatie te hebben, moet je die van een kleine niet weggooien. De klant apprecieert dat we met ons honderdtal medewerkers flexibeler zijn." ROECKX ( lacht). "Mijn doel is evenveel landen te bezoeken als ik jaren tel. Rondtrekken in het hooggebergte van Nepal is er met kinderen van 9 en 11 tegenwoordig minder bij, maar we huren dan een auto in landen als Jordanië, Australië of Nieuw-Zeeland. In september ben ik met een 30-tal ICT-directeuren ook gaan fietsen in Valencia. 379 kilometer in drie dagen. Prima om je netwerk te onderhouden." B.L."Vooral de kleinere bedrijven zeggen ons: ik wil wel elektronische facturen krijgen, maar hoe krijg ik de andere documenten elektronisch?"