Wilfried Liekens is sinds enkele weken de managing director van Chevrolet Belgium (het voormalige Daewoo). Hij volgt in die functie Sung Kee Kim die na ruim twee decennia in Europa heimwee kreeg naar zijn geboorteland Korea en de kans kreeg om daar managing director bij GM Daewoo Auto & Technology te worden.
...

Wilfried Liekens is sinds enkele weken de managing director van Chevrolet Belgium (het voormalige Daewoo). Hij volgt in die functie Sung Kee Kim die na ruim twee decennia in Europa heimwee kreeg naar zijn geboorteland Korea en de kans kreeg om daar managing director bij GM Daewoo Auto & Technology te worden. Liekens werkte al bij Chevrolet Belgium als directeur sales en marketing. Het is dus een 'promotion from within'. "Zo kun je het noemen", zegt Liekens. "Ik ben in 2004 bij Chevrolet Belgium gekomen als salesmanager." Is de stap van sales naar het topmanagement een logische? "De weg van sales naar marketing wel en in die marketingfunctie ga je ook meer in het management op. Je groeit door van een operationele naar een strategische functie", zegt hij. Liekens vindt zijn saleservaring een voordeel, zeker omdat Chevrolet in ons land (en in de rest van Europa) een verkooporganisatie is. "Je moet een goede kijk op het commerciële gebeuren hebben. Dat stuurt immers het hele bedrijf. Je bent bezig met het genereren van omzet en winst, en dan is het een voordeel dat je de basis kent, dat je weet waar de pijnpunten zijn." De keuze van Chevrolet voor Liekens lijkt logisch, maar is het niet. "Dit bedrijf laat veel mensen enkele jaren in een ander land de functie van algemeen directeur uitoefenen. Maar de Belgische markt is speciaal en daarom heeft men de voorkeur aan mij gegeven. Er zijn de verschillende talen en het is een competitieve en harde markt. Dat is niet zo vanzelfsprekend voor een buitenlander. Bovendien is ons land een testmarkt: wat in België lukt, lukt ook elders in Europa. Voorts zitten we in een lastige overgangsperiode naar nieuwe modellen." Chevrolet staat net buiten de top twintig van de meest verkochte merken in ons land met een marktaandeel van 0,9 %. Algemeen wordt aangenomen dat een merk 1,5 % aandeel moet hebben om in het straatbeeld de nodige visibiliteit te hebben. Liekens streeft daar naar, maar stelt dat "men met het huidige gamma niet hoger kan scoren. Eind volgend jaar starten we echter een productoffensief. We zullen niet alleen de huidige modellen vernieuwen maar ook het aantal modellen verdubbelen. We hopen dan de stap naar de top twintig te kunnen doen. We moeten nog even geduld hebben." Liekens werkt al bijna heel zijn loopbaan in de autosector. Zijn achtergrond is echter anders. "Ik ben germanist van opleiding en studeerde van 1976 tot 1980 in Leuven. Ik gaf daarna les in een middenstandsopleiding, maar dat schonk weinig voldoening. Ik ben altijd al autofanaat geweest. Mijn echtgenote komt uit de streek van Bornem en toen daar in 1985 een mooi, nieuw gebouw van BMW werd gezet, ben ik er binnengestapt en heb een job gevraagd." Liekens werkte er vijftien jaar, onder meer als districtmanager. Hij stapt in 2000 voor drie jaar over naar Subaru Benelux als sales- en marketingmanager, werkte een jaar bij Honda Belgium en ging in 2004 naar Daewoo/Chevrolet. AVP