Gent. THUIS IN T-SHIRTS

Het Amerikaanse Hanes blijft aan Gent vasthouden als Europees distributiecentrum.

“We blijven vasthouden aan het Gentse, ” zegt Paul Boesman, marketing manager van Hanes Distribution NV, overtuigd. “Het is vrij centraal gelegen in Europa, omringd door autosnelwegen, geen overdreven verkeersdrukte en, niet onbelangrijk, de haven is per schip zeer vlot te bereiken. ” Sinds enkele weken heeft Hanes in de Gentse Zeehaven een nieuw distributiecentrum in gebruik, 9000 m² ruim voldoende voor 15 miljoen T-shirts, of anderhalve keer de Belgische bevolking. België is evenwel niet de grootste gebruiker van deze katoenen hemdjes, de Europese koploper is Frankrijk, gevolgd door Duitsland. “De markt zelf is proportioneel met het aantal inwoners, ” legt Boesman uit. Uitzondering : het Verenigd Koninkrijk, want daar spelen de koncerttraditie en de Angelsaksische kledinggewoonten. De Amerikaanse markt verbruikt 6 T-shirts per capita per jaar, in kontinentaal Europa is dit minder dan de helft.

In Gent huist Hanes Distribution NV en Hanes International NV, samen goed voor 50 personeelsleden en 2 miljard frank omzet. Zowel het kantoor aan de Vijfwindgatenstraat, een modern ogend en prachtig gerenoveerd oud katoenpakhuis, als de opslagplaats worden geleasd. “Richtlijn van onze moedermaatschappij Sara Lee, ” verduidelijkt financieel direkteur Pieter Van Essche. En de moeder heeft niet helemaal ongelijk. Hanes’ Europese omzet groeit snel gemiddeld 30 % jaarlijks, aldus de direktie die, ook op Amerikaanse bevelen, geen cijfers lost. Van Essche : “Sinds de inplanting van Hanes in Gent in ’92 is het distributiecentrum reeds driemaal uit zijn voegen gebarsten, en verhuisd. “

Begin jaren tachtig koos Hanes, gesticht door de broers Hanes in North-Carolina rond 1900, voor Gent als uitvalsbasis voor de Europese distributie van haar T-shirts. Een jaar later neemt algemeen direkteur Jos Linkens er ook de export, distributie, marketing en produktontwikkeling voor Japan, Hongkong, Singapore en Australië bij. Vanuit Gent ? “Ja. Het kultuurverschil tussen Amerikanen uit North-Carolina en de Aziaten was te groot, ” aldus Linkens. Vier jaar later draait het Aziatische distributiecentrum op eigen benen en neemt Gent de verantwoordelijkheid voor Hanes in het Midden-Oosten op. Gedurende een bepaalde tijd liep zelfs de uitvoer van de Amerikaanse Hanes T-shirts naar Canada via Gent ! Linkens : “Dit hebben we meer dan twee jaar gedaan. Maar inmiddels is dat gestopt, het was iets te onlogisch. “

PAUL BOESMAN (HANES) Tot 90 % van de Hanes T-shirts draagt een kommunikatieboodschap.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content