Wie het 'Derde memorandum van overeenstemming tussen Vlaanderen en Nederland met betrekking tot de onderlinge samenwerking ten aanzien van het Schelde-estuarium' erop naleest, kan niet anders dan de indruk krijgen dat er serieus is gemarchandeerd om de voor Antwerpen levensbelangrijke uitdieping van de Schelde tot 13,1 meter te verkrijgen.
...

Wie het 'Derde memorandum van overeenstemming tussen Vlaanderen en Nederland met betrekking tot de onderlinge samenwerking ten aanzien van het Schelde-estuarium' erop naleest, kan niet anders dan de indruk krijgen dat er serieus is gemarchandeerd om de voor Antwerpen levensbelangrijke uitdieping van de Schelde tot 13,1 meter te verkrijgen. Een akkoord over de HST, het definitief loslaten van de koppeling van het tarief van de loodsgelden tussen de Schelde en Rotterdam, de aanleg van de Tractaatweg die de Westerscheldetunnel moet aansluiten op de N49-expresweg, Vlaanderen dat de natuurinrichting van de Hedwigepolder op Nederlands grondgebied financiert, Nederland dat zijn uitgave voor de wrakkenberging plafonneert op maximaal 30 miljoen euro... Een indrukwekkend lijstje, nodig voor een "historische doorbraak", waarbij Vlaanderen (minstens) 80 % betaalt van de ruim 500 miljoen euro kosten. In ruil zal tegen eind 2007 de uitdieping worden aangevat, ongeveer gelijktijdig met de projecten rond het natuurbehoud. Helaas met de ietwat mythische zin: "Vertragingen, belemmeringen of herzieningen van projecten zullen de voortgang van de andere projecten niet verhinderen, tenzij dit wordt opgelegd door toepasselijke rechtsnormen". Toch beklemtonen alle partijen dat het memorandum een belangrijke stap is. "Ik hoop dat dit de basis kan vormen voor een grensoverschrijdende samenwerking rond de Schelde," concludeert gedelegeerd bestuurder Rudi De Meyer van Alfaport Antwerpen, dat de havengebonden en logistieke ondernemingen overkoepelt. De belangrijkste winnaars van het verhaal lijken de Nederlandse provincie Zeeland en de haven van Gent te zijn. Zeeland kan de factuur voor een aantal natuurcompensaties die sowieso moesten worden uitgevoerd, doorschuiven naar Vlaanderen én de Westerscheldetunnel verbinden met het Vlaamse wegennet. De Gentse schepen Daniël Termont noemde het memorandum een "schitterend moment. Voor de eerste maal staat onze vraag om een nieuwe sluis in Terneuzen in een officieel document". Ook wordt de Vlaamse vraag om een nieuwe tunnel bij Sluiskil 16 meter diep te graven, in plaats van 13,5 zoals de Nederlanders verkiezen, in de studies meegenomen als volwaardig alternatief. Een lagere diepte zou de verdieping van het kanaal Gent-Terneuzen hypothekeren.L.H. L.H.