Het kaartpersonalisatiecentrum van het Franse Gemplus in Zaventem, zal ons land de komende maanden grote diensten kunnen bewijzen. Het bedrijf, wereldleider in chip- en magneetkaarten, haalde de miljoenenorder (450 miljoen frank, goed voor 2% van de totale omzet van de groep) binnen voor de productie van de sociale identiteitskaart, die in mei door de ministers van Sociale Zaken Miet Smet (CVP) en Magda De Galan (PS) werd voorgesteld.
...

Het kaartpersonalisatiecentrum van het Franse Gemplus in Zaventem, zal ons land de komende maanden grote diensten kunnen bewijzen. Het bedrijf, wereldleider in chip- en magneetkaarten, haalde de miljoenenorder (450 miljoen frank, goed voor 2% van de totale omzet van de groep) binnen voor de productie van de sociale identiteitskaart, die in mei door de ministers van Sociale Zaken Miet Smet (CVP) en Magda De Galan (PS) werd voorgesteld. De aanmaak ervan gebeurt in de Franse en de Duitse vestigingen van het bedrijf, de personalisatie vindt plaats in Zaventem, waar gegevens omtrent identiteit, sociale zekerheid en ziekenfonds in de strengst beveiligde omstandigheden worden ingelezen. Om de kaarten ten slotte bij de gebruiker te brengen, deed het bedrijf een beroep op Rotamail (Turnhout). Dat een Frans bedrijf een order van dergelijke omvang in de wacht sleept, wekte binnen de sector zelf weinig verbazing. De grootste ontwikkelingen binnen de chipkaartensector zijn trouwens een Franse aangelegenheid - de nek-aan-nekrace om het wereldleiderschap speelt zich af tussen Gemplus en het Franse Schlumberger. Beide bedrijven nemen samen drie kwart van de markt voor hun rekening. De derde plaats gaat naar het Duitse Gieseke & Devriendt. Gemplus, dat zijn hoofdzetel heeft in het Zuid-Franse Gemenos, kreeg in ons land vaste voet in 1995 met de fusie met het Amerikaanse Datacard, gespecialiseerd in de aanmaak van plastic kaarten en bedrukkingstechnologie en met een vestiging in Zaventem - het huidige Gemplus-hoofdkantoor voor Noord-Europa. De afdeling, die vooral gericht is op productie, met 40 medewerkers, vindt haar belangrijkste Belgische klanten in de bank- en telecomsector, met bedrijven als Proximus en Mobistar. En de banksector zal belangrijk blijven. Maar ook op andere markten ligt er potentieel. De combinatie van een getrouwheidskaart - zoals bijvoorbeeld de Delhaize-plus-kaart - met een betaalkaart is één van de mogelijkheden die in het buitenland al veelvuldig worden gecommercialiseerd. TIEN JAAR TELECOM.Toch is en blijft telecom het succesverhaal van het bedrijf, dat nu precies tien jaar bestaat. Het kwam nochtans niet bepaald in positieve omstandigheden tot stand. In 1998 zag halfgeleiderproducent Thomson geen brood in de telefoonkaartindustrie en stootte de afdeling - vandaag Gemplus - af. Een historische vergissing, zo zou blijken. France Telecom plaatste een bestelling van 1 miljoen telefoonkaarten, en zorgde meteen voor een explosieve groei. Dat blijkt ook vandaag: het bedrijf is één van de twintig snelst groeiende industriële ondernemingen van Europa. Enkele cijfers: in 1988 werkten er 80 mensen en realiseerde men een omzet van 45 miljoen Franse frank. Na één jaar waren zowel omzet als personeelsbestand verdubbeld. In 1997 sloot men af met een omzet van 3,5 miljard Franse frank. Het aantal werknemers steeg tot 4100. De financiële structuur van de groep werd in 1997 aanzienlijk verstevigd. Onder meer GE Capital, dochter van General Electric, de Dassault-groep en ook de Duitse Quandt-groep (de familieholding achter autoconstructeur BMW) pompten vers kapitaal in Gemplus. Vandaag is het kaartgebruik op alle domeinen van de samenleving doorgebroken. En het zal nog toenemen, maakt men zich bij Gemplus sterk. Het belangrijkste product voor de groep is de microprocessorkaart, een intelligente chipkaart (de nieuwe Belgische bankkaarten met Proton-module behoren tot dit type) met rekencapaciteiten. De opgang ervan is opmerkelijk: in 1992 goed voor een verkoop van 85 miljoen Franse frank en een aandeel van 17% in de totale omzet, vorig jaar een omzet van 1573 miljard Franse frank een aandeel van 45% in de totale omzet. De gewone magneetstripkaart en de gewone plastickaart (beide zonder chip) zijn duidelijk op de terugweg. Maar er staat nog meer op het getouw. Gemplus verwacht veel van de ontwikkeling van de contactloze kaart, waar een ingebouwde antenne zorgt voor de verbinding met de kaartlezer. Tot welke concrete toepassingen dit zal leiden, valt voorlopig af te wachten. LV