De Amerikaanse cineast David Lynch presenteert in het Bonnefantenmuseum in Maastricht een angstaanjagende retrospectieve met zijn werk als beeldend kunstenaar. In de slipstream daarvan toont Ketele...

De Amerikaanse cineast David Lynch presenteert in het Bonnefantenmuseum in Maastricht een angstaanjagende retrospectieve met zijn werk als beeldend kunstenaar. In de slipstream daarvan toont Keteleer Gallery in Antwerpen vanaf 19 januari ook recent werk van hem. Opvallend is de enorme verscheidenheid aan media waarin Lynch werkt. Er zijn litho's, houtsneden, tekeningen en foto's te zien in beide galerieruimtes. De mysterie en de verwarring die we kennen van zijn filmische werk, is ook in zijn grafiek alomtegenwoordig. Opmerkelijk is dat Lynch graag tekstflarden verwerkt in zijn composities, ook al zetten die de kijker vaak op het verkeerde been: ze zijn een verhaal op zich, dat losstaat van het beeld. De manipulator in Lynch geeft op de expo een inkijk in zijn vervreemdende wereld vol losse verhaallijnen en samples uit nachtmerries, die evengoed werkelijkheid zouden kunnen worden.