“Gelukkig was er zeer weinig overlapping”

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

“Eerlijke communicatie is essentieel,” zegt Johan Deschuyffeleer over het moeilijke proces van fusie van HP en Compaq. Daarbij leidt hij handig de aandacht af van het feit dat ook persoonlijk charisma een rol speelt.

Bij HP is een streep getrokken onder de integratie met Compaq. “Vanaf nu kijken we naar de toekomst,” zegt Johan Deschuyffeleer (45), terwijl hij met een kwieke slag zijn zwarte Armada openklapt om via wifi zijn routeplan te tonen: Go5!, uitgetekend tot 03-04-05. “We moeten onze mensen weer een droom geven,” zegt hij. Het hoofdstuk Stabilize is afgesloten. Nu is de boodschap: Energize.”

Op 4 september is het twee jaar geleden dat de managing director van het toenmalige Compaq Belgium door een Amerikaans kaderlid uit zijn bed werd gebeld met de boodschap dat Compaq zou fuseren met Hewlett-Packard. Maanden van onzekerheid volgden, toen bleek dat belangrijke aandeelhouders tegen zouden stemmen. “Met Marc Rotthier ( nvdr – toen baas van HP Belgium, intussen in een Europese functie) sprak ik af om als professionals naar die fusie toe te leven. Faire concurrentie, waarbij je elkaar niet besmeurt bij de klanten.” Vooral geruchten over de toekomst van productlijnen konden dodelijk zijn.

Pas in april 2002 werd Deschuyffeleer tot landelijk manager van de fusiemaatschappij benoemd. Hij had veertien jaar bij Hewlett-Packard gewerkt, van systeemingenieur tot sales manager, voor hij in november 1997 bij Compaq Belgium als verkoopdirecteur aan de slag ging. “Het voordeel was dat ik nog heel veel HP-medewerkers persoonlijk kende, het nadeel dat ik me telkens voor ogen moest houden dat ze in die vijf jaar waren geëvolueerd.”

Zelf had Deschuyffeleer bij Compaq al de effecten van de overnames van TandemComputer (1997) en Digital Equipment Corporation (januari 1998) meegemaakt, en had hij in de dotcomcrisis tussen 2000 en 2002 al enkele tientallen banen moeten schrappen.

“Het grote gevaar bij fusies is dat je mensen zich op de interne problemen gaan richten: op welke plaats gaan we werken, hoe moet ik de kinderen dan naar school brengen en zo. Je moet ervoor zorgen dat hun aandacht bij de klanten blijft,” zegt Deschuyffeleer. ‘Elke dag een klant bezoeken’ werd het objectief. “Ik gaf zelf het voorbeeld en ik ben het blijven herhalen. We hadden daar wat geluk omdat er zeer weinig overlapping was bij de klanten. Binnen de twee weken wist de verkoopploeg wie verantwoordelijk was voor welke klanten.”

Uiteindelijk besloot het hoofdkantoor om in België 135 van de 1331 banen te schrappen op alle niveaus. “Het hardste aan de job is dat je mensen moet selecteren en andere deselecteren. Mensen met wie je soms heel nauw mee hebt samengewerkt. Dan ben je eenzaam. Het is een beslissing die je met niemand kunt delen.”

HP België heeft standgehouden op ongeveer een miljard euro omzet. “Business is ongeveer flat,” zegt Deschuyffeleer. Printing en storage groeien, de pc-business neemt wat af, wat niet meeviel was de economische situatie. “HP had in de regel jaarlijkse salarisaanpassingen. Twee jaar lang zijn er geen geweest, nu is er één, zeer beperkt. Dat zijn geen gemakkelijke boodschappen.”

Bruno Leijnse

“Ik heb mensen moeten ontslaan met wie ik nauw had samengewerkt. Dan ben je eenzaam.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content