GELUK BIJ EEN ONGELUK

Het Borgerhoutse theaterbedrijf “Aksident” viert morgen, 28 juni, zijn tiende verjaardag. De missie van de bvba : verwarring zaaien…

Dat zakelijk succes ook kan voortvloeien uit fantasie en gekte ontdekten ze bij Aksident precies tien jaar geleden. De Borgerhoutse theatergroep denkt vooral presentaties uit voor bedrijven die hun product op een originele manier in de kijker willen plaatsen. Daarnaast slaan de acteurs geregeld toevallige voorbijgangers uit het lood met humoristisch straattheater.

“De aanleiding voor onze speciaal ontworpen acts zijn verscheiden, maar de klant heeft altijd commerciële bedoelingen. Als tijdens promotiestunts en beurspresentaties de bezoekers halt houden bij de stand waar wij actief zijn, zijn we al voor tachtig procent geslaagd in ons opzet, en dat van de klant.” Dit zegt Herman Verbruggen, bij het grote publiek beter bekend als Markske uit de BRTN-serie FC De Kampioenen. Hij bedenkt de meeste Aksident-concepten en voert ze uit, samen met acteur-decorbouwer Jan Hongenaert. “We bedachten een aangepast optreden voor Mazda tijdens het autosalon en voor Rockwool op Batibouw. Steeds meer bedrijfsleiders ( nvdr. op de referentielijst staan honderden namen van ondernemingen) realiseren zich dat ze iets speciaals moeten doen om zich te profileren tegenover klant en concurrent. Voor ludieke live-acts blijft de van folders verzadigde beursbezoeker nog staan.”

Verbruggen en Hongenaert startten in 1986 als animatoren op het jaarlijkse cultuurfestival De Beweeging. “Dergelijke organisaties hebben zuiver culturele doeleinden en worden ook gesubsidieerd. Wij zijn wellicht de enigen in Vlaanderen die de verkoop van onze kunsten in een bedrijfsvorm hebben gegoten. Iets waarmee veel kunstenaars zich maar moeilijk kunnen verzoenen,” betreurt Verbruggen. Aksident werkt vaak in opdracht van grote evenementenbureaus. Hun eerste grote commerciële project was de kustpromotie van Humo en Elga in 1990. Vanaf dat ogenblik nam Anne Elewaut de zakelijke leiding in handen, en in 1993 kreeg Aksident de vorm van een bvba. Elewaut ziet er vooral op toe dat de speellijst niet overvol raakt. “In 1995 deden we 164 optredens. De omzet bedroeg toen 6,5 miljoen frank, de winst na belastingen 1,1 miljoen. Rekening houdend met de arbeidsintensiviteit van zowel het spelen als de voorbereidingen decors worden zelf gebouwd kunnen we op dit ogenblik niet meer aan. Om het programma rond te krijgen, werken we al met acht freelance acteurs.”

Een presentatie op de jaarlijkse Sipab-beurs is de enige vorm van reclame waaraan Aksident zich bezondigt. “We draaien op volle toeren dankzij tevreden klanten en bedrijven die ons contacteren nadat ze ons ergens aan het werk zagen. We bewijzen de klant duidelijk dat zakelijke contacten erop vooruit kunnen gaan als de sleur van het rationele en serieuze zo nu en dan wordt doorbroken.” Het 10-jarig bestaan van Aksident wordt gevierd met een reeks voorstellingen op 29 juni in Antwerpen.

HERMAN VERBRUGGEN EN JAN HONGENAERT (AKSIDENT) De tijd dat affiches de aandacht trokken, is voorbij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content