Gelieve aan te raken!

Knowhow, ambacht, geraffineerde materialen en vooral een flinke dosis inlevingsvermogen in de vrouwelijke verlangens. Met deze mix groeide het Italiaanse La Perla uit tot een van de sensueelste lingerielabels.

www.laperla.com

L aPerla viert in 2004 zijn vijftigjarige bestaan. Voor de gelegenheid heeft het lingerielabel een luxueuze boetiek geopend aan de Waterloolaan, de chique en dure Brusselse winkelboulevard.

Het is allemaal ver verwijderd van de ateliers in de buitenwijken van Bologna, waar ongeveer zeshonderd moeders en dochters zich toeleggen op de aanmaak van de verleidelijkste modellen uit het wereldassortiment van de lingerie.

Bologna telt al sinds de zestiende eeuw textielfabriekjes die zich specialiseerden in geraffineerde mode. En in de achttiende eeuw opende er al een lingerieschool de deuren. Maar voor de echte doorbraak was het wachten tot het einde van de negentiende eeuw. Lingerie groeide op dat moment uit tot een uiting van sociaal onderscheid. De Europese hoge burgerij en adel wisten waar naartoe en de bestellingen van korsetten stroomden binnen.

Ook in de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw doken heel wat kleine en middelgrote ondernemingen op. Het was in die periode dat een Bolognese met de zoete naam AdaMasotti de stiel leerde. In 1948 richtte ze met de hulp van enkele arbeidsters een eigen atelier in onder de naam Ape (de bij). De naam La Perla dook pas later op en was een vondst van zoon Alberto. Op een namiddag tijdens de zomer van 1954 trok Alberto Masotti met enkele vrienden naar de cinema. In een kleine wijkbioscoop in Bologna werd een zeemzoete film gedraaid, ‘Amore alle Hawaii’. Zoals de titel al aangeeft, ging het om een liefdesgeschiedenis met in de hoofdrol een parelvisser. Die dag werd Ape herdoopt in La Perla. En Alberto heeft vandaag de leiding over het bedrijf.

De bloemisten van de lingerie

“Het is door in onze producten een nauwe relatie tussen de vrouw en haar verlangens in te werken, dat een klein atelier voor kwaliteitsconfectie kon uitgroeien tot wereldleider,” voert Alberto Masotti aan. SophiaLoren, GinaLollobrigida en SilvanaMangano behoorden tot de allereerste adepten van het merk. “Al aan het begin van de jaren zestig zijn we gaan afwijken van het wit, beige en zwart, zeg maar de ‘institutionele’ kleuren van de lingerie,” vervolgt Masotti. “Door in de intieme mode kleur te brengen, wilden we de bloemisten van de korsetterie worden.”

Sinds iets minder dan tien jaar is het modebeeld koren op de molen van La Perla. In de tweede helft van het voorbije decennium zagen we immers filmsterren en zangeressen optreden in een uitrusting waarin het ondergoed duidelijk de bovenhand nam. Of in bovenkleding die zo doorschijnend was dat wat eronder zat veel meer uitkwam dan datgene wat geacht werd het te bedekken. Tegenwoordig hebben heel wat modieuze vrouwen die trend overgenomen… En de productie is gevolgd. Een en ander verklaart ook waarom, met enkele kleine aanpassingen, de bestaande knowhow in de lingeriefabricage volstond om van de ene dag op de andere een confectielijn uit te brengen.

Twee seizoenen geleden trok La Perla ontwerper AllesandrodelAgua aan. Uiteraard zijn in de collecties van Del Agua truien met rolkragen en rokken tot aan de enkels eerder zeldzaam.

Ambacht en traditie

De ateliers van La Perla mogen er dan wel uitzien als een modern industrieel bedrijf, voor een groot aantal van de twintig tot vijftig bewerkingen die nodig zijn om een beha te maken, wordt nog altijd gebruikgemaakt van het bedreven handwerk van de naaisters. Intussen blijven de materialen wel een doorslaggevende rol spelen.

“De kant die we in onze ateliers gebruiken, komt uit Calais in Frankrijk,” vertelt Alberto Masotti. “Daar staan nog de laatste van de befaamde Leavers-getouwen, machines van vijftien ton die een heel bijzondere vervlechting van de schering en de inslag aankunnen. Dat maakt de Dentelle de Calais zo waardevol. Het borduursel – Florentijnse Frastaglio bijvoorbeeld – vindt dan weer zijn oorsprong in de aloude Italiaanse tradities van de sector.”

Gaande van de controle van de grondstoffen tot en met de afwerking: de werksters van La Perla bezitten een superieure knowhow. De tule versnijden, een cup vormen, de kant op de tule naaien en alles overbrengen op de cup, de schouderbandjes, de verstelgespjes en de sluithaakjes aanbrengen, strijken enzovoort, het zijn allemaal bewerkingen waarin de vrouwen uit Bologna experts blijken te zijn.

La Perla heeft intussen zijn ateliers en producten gediversifieerd. Naast een parfum, een badpakkenlijn en een confectiecollectie met de overeenstemmende labels (onder meer Studio, Marvel, Malizia), heeft het bedrijf ook twee lijnen voor mannen gelanceerd: Grigioperla (ondergoed, pyjama’s, strandmode, kleding) en Grigio Sport (ondergoed, pyjama’s, homewear). “Een markt die er flink op vooruitgaat,” aldus Alberto Masotti.

Serge Vanmaercke

Voor een groot aantal van de twintig tot vijftig bewerkingen die nodig zijn om een beha te maken, wordt nog altijd gebruik gemaakt van het bedreven handwerk van de naaisters.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content