Beursorganisator Artexis heeft geleerd uit de eerste editie en de formule hier en daar bijgestuurd. "Maar het algemeen concept verandert niet", zegt Gregory Olszewski, exhibition manager van Realty bij Artexis. "Het blijft een echte beurs met een aantal randactiviteiten zoals seminaries en recepties. We mikken ook op hetzelfde type standhouders en bezoekers als bij de eerste edtitie."
...

Beursorganisator Artexis heeft geleerd uit de eerste editie en de formule hier en daar bijgestuurd. "Maar het algemeen concept verandert niet", zegt Gregory Olszewski, exhibition manager van Realty bij Artexis. "Het blijft een echte beurs met een aantal randactiviteiten zoals seminaries en recepties. We mikken ook op hetzelfde type standhouders en bezoekers als bij de eerste edtitie." Aan de kant van de exposanten toont Realty zowat het hele spectrum van de vastgoedleveranciers. Vooral projectontwikkelaars, architectenbureaus en vastgoedmakelaars zijn goed vertegenwoordigd. "De verhoudingen zijn ook ongeveer dezelfde gebleven, al zijn er dit jaar wel iets meer makelaars van de partij", zegt Olszewski. "2009 was wellicht het slechtste jaar ooit voor de makelaars, wat zich toen ook vertaalde in gereduceerde marketingbudgetten. Dit jaar zitten we, ruim een maand voor de beurs, aan hetzelfde aantal exposanten als de vorige editie. En er lopen nog gesprekken met enkele kandidaten. We denken uit te komen op 100 tot 105 exposanten. Dat is toch ongeveer 15 procent meer dan vorig jaar." Door het bezoekerstarief drastisch te verlagen, van 170 euro naar 50 euro voor een dagticket, wil Artexis meer bezoekers trekken dan de dik 3000 van vorig jaar. En voor deze editie verhoogt de beursorganisator ook de inspanningen om eindgebruikers aan te trekken. "Dat was de belangrijkste vraag van de exposanten. Daarom dat we dit jaar een duizendtal topeindgebruikers gratis uitnodigen. Daarnaast willen we met ons seminarieprogramma ook toegevoegde waarde creëren voor die bezoekers. Bij een bezoek aan Realty ontmoeten ze dus niet alleen zowat alle vastgoedleveranciers, ze kunnen er ook iets leren." Op het programma staat onder meer een seminarie over winkelvastgoed, in samenwerking met de Belgisch-Luxemburgse Raad voor Winkelcentra, waarvoor de 200 belangrijkste retailers worden uitgenodigd. En op de openingsdag komt de topambtenaar Jordi Sacristan Adria uitleggen hoe Barcelona publiek-private samenwerking succesvol heeft ingezet bij grootschalige gebiedsontwikkeling. Ook voor het aantrekken van internationale investeerders naar Realty schakelt Artexis een versnelling hoger. Met een International Investors' Program, dat onder meer gratis accommodatie en transport omvat, wil het een honderdtal buitenlandse investeerders naar Brussel halen. "Nieuw is dat we ook een meet and greet met die mensen organiseren: de exposanten kunnen aangeven wie ze willen ontmoeten. We vragen dus ook wel een engagement van die investeerders." Is die extra aandacht voor de gebruikers en de buitenlandse investeerders een antwoord op de kritiek dat de eerste editie te veel een Belgisch onderonsje was. "Nee", antwoordt Olszewski. "Dat de mensen van de sector elkaar ontmoeten op Realty is goed. Er zijn nog andere netwerkevenementen voor de vastgoedsector, maar die zijn meestal beperkter van opzet. Je ziet daar maar een honderdtal mensen, vaak dezelfde. Realty geeft aan een grotere groep van vastgoedprofessionals de mogelijkheid om te netwerken. Maar het is wel duidelijk dat Realty meer wil zijn dan een ontmoetingsplaats voor mensen uit het vak." Door Laurenz VerledensDe exposanten wilden vooral meer eindgebruikers zien.