Iotta Communications is het Belgische lid van CommWorld, een internationale groep van onafhankelijke reclamebureaus. Het bureau werd geëerd om zijn campagne voor 'Gentse Strop', een nieuw bier van brouwerij Roman. Tijdens het CommWorld-congres kreeg het daarvoor goud in de categorieën 'brand development' en 'digital' en zilver in de categorie 'advertising'.
...

Iotta Communications is het Belgische lid van CommWorld, een internationale groep van onafhankelijke reclamebureaus. Het bureau werd geëerd om zijn campagne voor 'Gentse Strop', een nieuw bier van brouwerij Roman. Tijdens het CommWorld-congres kreeg het daarvoor goud in de categorieën 'brand development' en 'digital' en zilver in de categorie 'advertising'. De case van Gentse Strop staat volgens algemeen directeur én creatief directeur Jean-Louis van Nunen model voor de aanpak Iotta. Voor Gentse Strop ontwikkelde het zowel het logo, de slogan ('Fier Gents Bier'), de glazen, het point of sale-materiaal (inclusief een galgje waar een fles aanhangt), de website en de regionale campagne. "Over elk detail is nagedacht", zegt topman Jean-Louis Van Nunen. "En we kregen de kans om te mogen nadenken." "Iotta is gespecialiseerd in geïntegreerde communicatie", zegt Van Nunen. "Het fenomeen hebben we zo'n acht jaar geleden zien groeien: er ging een deel van het budget naar online, naar verpakking, naar advertenties, naar promotie... Dat leidde tot versnippering in de communicatie. Dat maakt het proces ook complex. Je moet dat kunnen bundelen." Iotta is de jongste jaren die weg opgegaan. Het bureau is een van de oudste onafhankelijke in België. Het werd in 1976 opgezet door vader Jan Van Nunen. Jean-Louis werkt al twintig jaar bij Iotta en nam het bureau drie jaar geleden over. "We zijn nu bezig met mooie geïntegreerde projecten voor onder meer Honda Europa, Panasonic Europe en Brouwerij Roman. Mijn ambitie is niet om met zoveel mogelijk mensen te zijn of het grootste bureau te zijn, maar wel om het beste te zijn." Een overname in een economisch onzekere tijd is niet ge-makkelijk. "Maar ik stond al enige jaren mee aan het roer. Ik was overtuigd van het werk dat geleverd werd. Dat sloot aan bij mijn visie. Het is wel hard werken, maar dat heeft ons geen windeieren gelegd. Het bedrijf heeft een goede structuur. En ik wist waar ik aan begon. Ik voelde aan waar de adverteerders mee zaten, hoe ze met een strategie moeten omgaan, hoe ze hun middelen moeten inzetten, hoe ze creatief kunnen zijn. De markt vraagt naar een bureau als het onze dat kwaliteit voor een haalbare prijs biedt." De omzet van Iotta bedroeg vorig jaar 1,16 miljoen euro. De brutomarge kwam uit op 408.405 euro, licht onder het resultaat van 2010 (422.576 euro). Van Nunen: "Het moet wel renderen, voor de klant en voor ons. Dat doet het ook. Iotta is goed bezig." Iotta is nog altijd onafhankelijk. De link met CommWorld is vrijwillig. De structuur is niet te vergelijken met die van een internationaal georganiseerde keten. "Ik heb geen zin om elke vrijdagavond een mail met de resultaten naar de internationale aandeelhouders te moeten sturen en dan boze telefoons te krijgen", zegt Van Nunen. "Maar ik sta open voor elke vorm van fusie. Ik denk verder dan mijn eigenbelang. Afhankelijk of onafhankelijk maakt niet uit. Wat cruciaal is, is dat je kunt doen waar je goed in bent." AD VAN POPPEL