De solotentoonstelling van Ernest Pignon-Ernest in de Botanique in Brussel is een primeur voor België. Hoewel de artiest, die in 1942 in Nice is geboren, mee de geschiedenis van de streetart schreef, bleef hij in ons land onder de radar. Met thema's zoals kernwapens, ...

De solotentoonstelling van Ernest Pignon-Ernest in de Botanique in Brussel is een primeur voor België. Hoewel de artiest, die in 1942 in Nice is geboren, mee de geschiedenis van de streetart schreef, bleef hij in ons land onder de radar. Met thema's zoals kernwapens, abortus, migratie en hiv betrekt hij de actuele thema's van zijn tijd in zijn geëngageerde werk. Hij maakt meestal zwart-witzeefdrukken op krantenpapier op beladen plekken, die hij tientallen keren bezoekt vooraleer hij ingrijpt. Een mooi voorbeeld is zijn werk bij een geheime opslagplaats van kernkoppen, onder lavendelvelden in de Vaucluse. Zijn werk daar was geïnspireerd op iconische beelden na de kernramp in Hiroshima en Nagasaki. Of zoals in Avignon, waar hij het lot van uitgebuite Algerijnse bouwvakkers een stem gaf met streetart. Dat hij voor krantenpapier kiest als medium, maakt dat zijn werk snel wordt vernietigd. Al is dat bij politiek getinte urban art natuurlijk vaker het geval, denk maar aan het werk van Banksy. De Botanique is als plek niet zo politiek geladen en smeekt niet om een ingreep van de artiest. Maar Ernest Pignon-Ernest grijpt de kans om er zijn werk- en denkproces te duiden. En om foto's en video's te tonen van interventies, die inmiddels al lang verdwenen zijn.