Agrafa Communications plakt de Antwerpse stadsregio vol met "culturele" affiches. Een markt voor idealisten.
...

Agrafa Communications plakt de Antwerpse stadsregio vol met "culturele" affiches. Een markt voor idealisten.Bijna tien jaar geleden waren Bob Penne en Stefan Kölgen "wildplakkers". Zegt Penne : "We kleefden affiches in winkels, en dat niet altijd op een erg legale manier. Tot we op een punt kwamen waarop we de zaak professioneler moesten en zouden uitbouwen." Dit lukte. Agrafa Communications boorde zich een gat in de drukbezette publiciteitsmarkt waarin ook reuzen zoals JC Decaux actief zijn door exclusief te mikken op "cultuur". "We willen gerichte reclame brengen," vindt Bob Penne. Informatie over één beperkt thema (cultuur), voor één specifieke doelgroep (de stadsmens), in één specifieke regio (het culturele "oude hart" van Antwerpen). "We verhuren overal affichekaders in cafés, winkels, restaurants. Hierbij geven we voordeeltickets aan de uitbaters. En zij wisselen die weer uit bij de ticketshops. Zo komt alles ten goede aan de cultuur." Hun zeven jaar jonge firma draait nu met zes medewerkers (waarvan vier fulltime) zo'n 15 miljoen frank omzet en baat in de Antwerpse stadsregio een 80-tal A1-publikaders (100 op 70 cm), 500 A2-publikaders (60 op 80 cm) en 250 dubbelzijdige billboards (120 op 80 cm) uit. "Voor die laatste richtten we een 50-50 % joint venture op met het plakbedrijf Collé Collé uit Antwerpen," aldus Penne. "We sloten een 12-jarig contract met het stadsbestuur. Onze panelen vind je nu vooral langs deSingel en op de boulevard." Er blijkt een markt voor de specifieke aanpak van Agrafa. Campagnes zoals Antwerpen '93 of recenter Paul van Ostaijen zijn Agrafa zo zeggen beide jongeren op het lijf geschreven. "We kunnen ook nationale opdrachten aan door samenwerking met plakbedrijven uit andere provincies." In Gent installeerde Agrafa dan weer op eigen houtje een 300-tal A2-publikaders. Ook nieuwe markten worden aangeboord : zoals digitale affiches op het World Wide Web. Agrafa stampte hiervoor vorig jaar de dochter Agrafa Telematica Services ( ATMS) uit de grond. Stefan Kölgen : "Veertien culturele instellingen maken op onze site ( http://www.atms.be) hun werking bekend. Die sitepagina is automatisch gekoppeld aan culTRAmeDIA, een soort cultureel telefoonboek. Daarnaast is er ook de culTRAgenDA, met een zo compleet mogelijk overzicht van het culturele leven in Vlaanderen." Verdient ATMS geld aan zijn Web-avonturen ? "We kunnen er nog niet van leven," sust Kölgen. Waarom doen ze het dan ? "Cultuur steunen is geen middel, maar een doel op zich," lezen we in het persbericht dat ATMS in juni '95 opstelde. "Wellicht zullen we een en ander eens opnieuw moeten bekijken, knippen we de band door met Agrafa en veranderen we onze naam," klinkt Stefan Kölgen vandaag iets realistischer.BOB PENNE (AGRAFA) Alles komt ten goede van de cultuur.