ABN werd in 1996 opgericht door Jo Nelissen en Rosaline Wijnen, toen allebei 24 jaar. Sinds de start hebben ze allebei elk de helft van de aandelen in handen. Ze zijn allebei gedelegeerd bestuurder, waarbij Jo verantwoordelijk is voor innovatie en Rosaline zich eerder toelegt op het operationele. "Onze activiteiten waren de eerste jaren uitsluitend gefocust op airconditioning", zegt Nelissen. "Een paar opeenvolgende hete zomers zorgden voor een snelle groei van het bedrijf."
...

ABN werd in 1996 opgericht door Jo Nelissen en Rosaline Wijnen, toen allebei 24 jaar. Sinds de start hebben ze allebei elk de helft van de aandelen in handen. Ze zijn allebei gedelegeerd bestuurder, waarbij Jo verantwoordelijk is voor innovatie en Rosaline zich eerder toelegt op het operationele. "Onze activiteiten waren de eerste jaren uitsluitend gefocust op airconditioning", zegt Nelissen. "Een paar opeenvolgende hete zomers zorgden voor een snelle groei van het bedrijf." De eerste klanten waren retailketens als Neckermann, Di en Delhaize. Maar al snel werd het aanbod gediversifieerd. Als 'air management group' is ABN nu ook actief in koeling, verwarming, energiebeheer en zogenaamde clean rooms. "Dat zijn hypermoderne ruimtes die het hart vormen van een productieproces", zegt Nelissen. "In sectoren als micro-elektronica, farmacie en biotechnologie kunnen minuscule stofdeeltjes of micro-organismen de werkzaamheden of experimenten grondig in de war sturen. Onze clean rooms geven de garantie op de beheersing van procesvereisten als luchtzuiverheid, temperatuurafwijkingen, vochtigheidstolerantie en steriliteit." Een andere deelmarkt waarop ABN focust, is green heating: verwarmingsprojecten die gebruikmaken van duurzame energie, onder meer via warmtekrachtkoppelingen en geothermische warmtepompen. "Al onze projecten voeren we zelf uit", zegt Nelissen. "Zonder inmenging van externe studiebureaus. We doen alle studies en uitvoeringen zelf, en dragen er dan ook de volledige verantwoordelijkheid voor. Geen paraplu's dus." ABN is de snelst groeiende kmo in Limburg. Die groei kwam er volgens Nelissen niet toevallig. "Vooraleer je een groeibedrijf kan zijn, moet je een groeibedrijf willen zijn", zegt hij. "ABN heeft altijd die ambitie gehad. Snelheid speelt hierin een belangrijke rol: we willen de snelste partner zijn voor onze klanten in klimatisatie. Voor de retailmarkt kunnen we bijvoorbeeld binnen de 48 uur starten met de bouw van de modulaire koel-, verwarmings- en ventilatie-installatie. En dankzij een nieuw gepatenteerd concept wordt de bouwtijd van onze clean rooms met de helft ingekort." "We geloven ook sterk in strategisch partnership. De wereld is zodanig complex geworden, dat geen enkele kmo alleen nog kan pretenderen om het verschil te maken. Door samen te werken met steeds dezelfde partners in verschillende disciplines, kunnen we de 'time to market' van onze nieuwe producten sterk inkorten." Als innovatief bedrijf bouwt ABN aan een O&O-centrum van 3000 vierkante meter. Naast testlabo's komen er opleidingsruimtes voor het personeel. "De instroom van geschikte technische mensen is een probleem", zegt Nelissen. "Daarom nemen we het heft in eigen handen. Confucius zei het al: het is beter een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis." ROEL VAN ESPEN , FOTOGRAFIE THOMAS DE BOEVER