De 6600 werknemers van Opel Antwerpen hoeven niet te vrezen voor de onmiddellijke sluiting van hun filiaal. Maar afvloeiingen zitten wel in de pijplijn. Chris Dewulf, voorzitter van NedCar, de joint venture van Volvo en Mi...

De 6600 werknemers van Opel Antwerpen hoeven niet te vrezen voor de onmiddellijke sluiting van hun filiaal. Maar afvloeiingen zitten wel in de pijplijn. Chris Dewulf, voorzitter van NedCar, de joint venture van Volvo en Mitsubishi in het Nederlands-Limburgse Born, juicht zeker niet bij de zoveelste zware afslanking van een concurrent. "We zijn belangrijke werkgevers voor economische regio's. Want we propageren dat goed geschoolde werknemers onmisbaar zijn." CHRIS DEWULF (NEDCAR). "Zuiver economisch is dat de beste oplossing. Opel zoekt al langer een behoorlijke structuur om zijn rendement op te krikken. Sluit dus de boel en je zit niet langer op glad ijs. Maar er is méér dan wat de boekjes voorschrijven. De economische dip zal niet blijven duren, je moet ook de nodige flexibiliteit in je productie inbouwen.""Die besluitvorming lijkt misschien makkelijk voor de buitenwereld. Maar het is méér dan even kiezen tussen de specifieke filialen. Productiviteit en kwaliteit zijn ook bepalend. En dan staan mijn collega's van Opel Antwerpen heel sterk. Performantie op topniveau, zoals bij NedCar in Born, blijft de beste waarborg. Ook de strategische ligging in de haven van Antwerpen is een niet te verwaarlozen voordeel, wat men er ook van denkt.""De situatie is anders. Er is geen sprake van een verrassingsaanval, maar van gedegen communicatie. De procedure is ingezet via de Europese ondernemingsraad. Het probleem is dus bespreekbaar gemaakt. Opel zal die herstructurering goed begeleiden. Al kun je mensen nooit voor 100% geruststellen." W.R.FOTO