Hij probeert het toch twee keer per jaar, gedurende maximaal één week. "Maar dat is al moeilijk. Mijn job vergt enorm veel tijd en energie." Nee, Ulrik Vercruysse, sinds 1 april chief financial officer voor West-Europa van de vakantiemaker Thomas Cook, heeft het te druk met het verkopen van vakanties om zelf op reis te gaan. Toch hoopt hij "binnen enkele weken" een gaatje in de agenda te vinden. Dan trekt ...

Hij probeert het toch twee keer per jaar, gedurende maximaal één week. "Maar dat is al moeilijk. Mijn job vergt enorm veel tijd en energie." Nee, Ulrik Vercruysse, sinds 1 april chief financial officer voor West-Europa van de vakantiemaker Thomas Cook, heeft het te druk met het verkopen van vakanties om zelf op reis te gaan. Toch hoopt hij "binnen enkele weken" een gaatje in de agenda te vinden. Dan trekt hij er een weekje op uit met vrouw en drie kinderen. "En mijn boeken filosofie. Twee exemplaren van Hegel liggen al klaar." In 1992 werd Ulrik Vercruysse licentiaat handelsingenieur van de KU Leuven. Zijn eerste job was controller bij de voormalige touroperator Sunair. In 1994 wordt hij er verantwoordelijk voor de volledige boekhouding. In 1998, na de overname door het Britse Airtours (vandaag myTravel, de derde grootste vakantiemaker in Europa), kreeg Ulrik Vercruysse nog meer functies toegeschoven: informatica, personeelsbeleid, strategie en boekhouding. Hij werd tegelijk bestuurder bij het filiaal Western Europe Leisure Group. Toch hield hij het in januari 2000 voor bekeken bij Airtours. "De Britse aanpak van de Belgische markt was verkeerd. De producten voor de Britten - bijvoorbeeld appartementen met zelfbediening - pasten niet voor de Belg, die duurdere hotels wil. Bovendien hadden de Britten zeer strakke vliegschema's. Die kwamen niet overeen met de wensen van de Belgische klant. Van de ene dag op de andere verloor Airtours een derde van de klanten." Ulrik Vercruysse werd begin 2001 CFO bij het toenmalige C&N België, vandaag Thomas Cook. De producten van de Duitse vakantiemaker en nummer twee van Europa, voldoen wél aan de Belgische smaak. "De consumptiepatronen van de Belg en de Duitser lopen grotendeels gelijk. Maar er is toch een belangrijk verschil met de Duitser: de Belg heeft een verfijndere smaak inzake voeding." De West-Vlaming kan zich blijkbaar vinden bij de nieuwe werkgever. Want in april klom hij een stapje hoger, en is voortaan CFO voor de divisie West-Europa (België, Frankrijk, Nederland). W.R. Ulrik Vercruysse (39).Was: CFO België bij Thomas Cook. Wordt: CFO West-Europa bij Thomas Cook. W.R."Vakantie nemen, is moeilijk. Mijn job vergt enorm veel tijd en energie."