"Luchtreclame is de ideale manier voor jonge piloten om ervaring op te doen," klinkt het bij Luc Olivier, commercieel directeur van het Wevelgemse Sky Service. "In de vakantiemaanden verzamelen ze vlieguren, zodat ze later met passagiers het ruim in mogen."
...

"Luchtreclame is de ideale manier voor jonge piloten om ervaring op te doen," klinkt het bij Luc Olivier, commercieel directeur van het Wevelgemse Sky Service. "In de vakantiemaanden verzamelen ze vlieguren, zodat ze later met passagiers het ruim in mogen." Sky Service is echter meer dan de maatschappij die in de zomer met reclamedoeken rondvliegt. "Zakenvluchten werden de jongste jaren een belangrijke niche," weet Olivier. "Vreemd genoeg zijn het meestal buitenlandse gasten die onze diensten vragen. We zijn inmiddels ook marktleider op het vlak van medische vluchten. Net door die specialisatie en ervaring kunnen we ook op andere terreinen diverse troeven uitspelen. Als het snel moet gaan, ben je bij ons aan het juiste adres. Ook celibrities doen daarom vaak een beroep op ons. Bij ons staat er 24 uur op 24 een vliegtuig paraat." Sky Service - omzet: 350 miljoen frank - heeft een eigen werkplaats met Europese erkenning. Het werkt samen met het Rijselse Prest' Affair. De bvba is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby van zaakvoerder Barth Foucart, een ingenieur met een zakelijk instinct en een passie voor vliegtuigen. Tien jaar lang vloog hij in opdracht van derden met vliegtuigreclame rond aan de kust. Na studies aan de toenmalige Sabena-school behaalde hij het brevet van beroepspiloot en boordwerktuigkundige en al gauw richtte hij zijn eigen pakjesdienst op. Hij leasde een eerste vliegtuig, kocht twee bouwvallige loodsen op in Wevelgem en Sky Service was geboren. De ploeg van vijf medewerkers groeide inmiddels uit tot een personeelsbestand van 45, waaronder veertien piloten, bijna allemaal mensen uit de streek. De vloot is intussen ook fors uitgebreid, onder meer met jets, dankzij het partnership dat Sky Service aanging met het Deense Falk. "Even was het spannend," herinnert Olivier zich. "In 1992 vroeg Federal Express om een deel van zijn vloot uit te baten. Zestien Fokkers, vier Boeings 727, een explosie van werk, acute nood aan personeel... Even leek de situatie uit de hand te lopen. De plotse schaalvergroting werd ons bijna fataal. En plots trokken de Amerikanen zich onverwacht terug uit Europa." Met het bedrag dat die contractbreuk opleverde, heeft Sky Service zich dan herpakt. Het werd integraal geïnvesteerd in eigen middelen. Sky Service werkt intussen via zijn vaste stek in Frans-Vlaanderen aan de penetratie van de Franse markt. In Nederland werkt de onderneming met tussenpersonen. "Alleen in eigen land, of liever, in eigen streek komen we maar niet van de grond," zegt Olivier. "Zakelijk reizen op maat is bij ons nog lang niet zo ingeburgerd als in de ons omringende landen. Mensen beschouwen het als een luxueus of duur product."