Tweeënhalf jaar geleden was Transocean, als eigenaar van het boorplatform Deepwater Horizon, betrokken bij de grootste offshoreolieramp uit de geschiedenis. Na een explosie op het platform, dat werd uitgebaat door de oliemajor BP, lekten miljoenen liters olie in de Golf van Mexico (foto). Transocean, de wereldmarktleider in de verhuur van boorplatformen, besliste begin dit jaar schuldig te pleiten voor één overtreding van de Amerikaanse Clean Water Act en 1 miljard dollar plus interesten te betalen aan claims in burgerlijke rechtszaken. Om die donkere...

Tweeënhalf jaar geleden was Transocean, als eigenaar van het boorplatform Deepwater Horizon, betrokken bij de grootste offshoreolieramp uit de geschiedenis. Na een explosie op het platform, dat werd uitgebaat door de oliemajor BP, lekten miljoenen liters olie in de Golf van Mexico (foto). Transocean, de wereldmarktleider in de verhuur van boorplatformen, besliste begin dit jaar schuldig te pleiten voor één overtreding van de Amerikaanse Clean Water Act en 1 miljard dollar plus interesten te betalen aan claims in burgerlijke rechtszaken. Om die donkere bladzijde helemaal om te slaan, betaalt het ook nog een boete van 400 miljoen dollar. De markt reageerde positief op die beslissing met een koerswinst van ruim 10 procent in enkele dagen. Toch is het aandeel nog altijd een zware achterblijver -- niet alleen tegenover de beursindexen, maar ook tegenover sectorgenoten. Dat is de bekende investeerder Carl Icahn niet ontgaan. Hij is gespecialiseerd in investeringen in achtergebleven aandelen, waarna hij het management ertoe aanzet zijn beleid te veranderen zodat de koers opnieuw opveert. Met 5,6 procent van de aandelen is Icahn de belangrijkste individuele aandeelhouder van Transocean. Bij het oliedienstenbedrijf drong hij er vooral op aan dat het opnieuw een dividend uitkeert. Op de jaarvergadering haalde het voorstel van het management om een dividend van 2,24 dollar per aandeel uit te keren een meerderheid. Dat was toch deels een nederlaag voor Icahn, want hij had niet minder dan 4 dollar per aandeel geëist. De discussie over het dividend leidt de aandacht van de ontwikkeling van het resultaat af. In het tweede kwartaal van 2011 bedroeg de gemiddelde bezettingsgraad van de vloot nog nauwelijks 55 procent. In het eerste kwartaal van 2013 was die al hersteld tot 80 procent. De omzet van 2,20 miljard dollar in de eerste drie maanden van 2013 ligt onder het cijfer van dezelfde periode in 2012 (2,24 miljard dollar). De evolutie van de gemiddelde daghuurprijs in het eerste kwartaal was teleurstellend: er was wel een stijging met 0,9 procent tot 361.200 dollar tegenover het eerste kwartaal van 2012, maar de prijs bleef een stuk onder het tarief van 382.000 dollar in het laatste kwartaal van vorig jaar. Transocean haalde in het eerste kwartaal een nettowinst van 321 miljoen dollar of 0,88 dollar per aandeel -- een stuk onder de gemiddelde analistenverwachting van 1 dollar per aandeel. De hervatting van het dividend is een goede zaak om het vertrouwen van de beleggers te herstellen, maar een verdere resultaatsverbetering zal daar nog meer toe bijdragen. Met een gemiddelde winstverwachting van afgerond 4,50 dollar per aandeel voor 2013 en 6 dollar voor 2014 is het aandeel tegen de huidige koers niet duur. Daarom vinden we het koopwaardig.Danny Reweghs