Geen gewone vogel

De verkoop van EBA (voor 2 miljard frank) aan de Britse Virgin Group heeft Victor Hasson niet genezen van het luchtvaartvirus. Zijn nieuwe initiatief heet City Bird, zal goedkope lange-afstandsvluchten aanbieden en krijgt de steun van NUR.

“Men kan vanuit Brussel, het centrum van Europa, naar nergens in de wereld vliegen. Wil je naar de westkust van de Verenigde Staten, naar Mexico of naar het Verre Oosten dan moet je via buurluchthavens als Schiphol, Frankfurt, Parijs, Londen. Dat stoort mij,” zegt Victor Hasson met de nodige animo. Hij is dan ook vastbesloten om daar verandering in te brengen. Hasson (39 j.) is gedelegeerd bestuurder van het beursgenoteerde City Hotels nv (geconsolideerde omzet ’95 : 6,1 miljard frank), ex-gedelegeerd bestuurder van EBA nv, dat deze lente voor 2 miljard frank in handen kwam van de Britse Virgin Group, en sinds 7 augustus jonstleden gedelegeerd bestuurder van City Bird nv.

City Bird kreeg 157 miljoen frank kapitaal mee driemaal zoveel als EBA op het moment van de acquisitie door Virgin , voor 60 % onderschreven door City Hotels nv, voor 40 % door het Luxemburgse New European Invest sa. “Het is de bedoeling dat ook City Hotels USA en City Hotels Corp. aandeelhouder worden,” aldus Victor Hasson, “vermits City Bird transatlantische vluchten zal uitvoeren.” Onmiddellijk voegt hij eraan toe : “We zullen, in een eerste fase, uitsluitend op de Verenigde Staten vliegen, om de simpele reden dat er tussen België en de VS een Open Skies-akkoord bestaat. We hebben tevens geopteerd voor bestemmingen waar Sabena níet op vliegt. De Belgische staat kan dus bijna niet anders dan ons de routerechten toekennen.”

Victor Hasson erkent dat hij daar wel zéér optimistisch is, want Sabena heeft via een KB het feitelijk beheer over de trafiekrechten tussen België en derde (niet-EU) landen én voert, in naam van de Belgische staat, de onderhandelingen met geïnteresseerde luchtvaartmaatschappijen. Het toekennen van de trafiekrechten zelf gebeurt door het Bestuur der Luchtvaart, een afdeling van het ministerie van Verkeer, dat van oudsher Sabena volgt in de beslissingen. Victor Hasson : “Ik besef dit, maar ik geloof in de vrije concurrentie, én ik zal mijn klauwen tonen. Ik ben trouwens van plan om vanuit Brussel meer lange afstand te doen dan alleen naar de VS.”

GOEDKOOP.

City Bird plant zijn eerste vlucht op 28 maart 1997. Op weekbasis komen er twee vluchten naar Miami waarvan een via Orlando, twee naar Los Angeles waarvan een gecombineerd met San Francisco, drie naar Newark (New York). Ook een wekelijkse vlucht naar Mexico City staat op het programma. Het betreft goedkope lijnvluchten, zonder restricties van verplichte zaterdagovernachting. Een ticket, of beter gezegd de reservatie want City Bird volgt de Amerikaanse trend van ticketless travel kan gekocht worden voor een enkele reis of heen-en-terug, de reservatie kan worden veranderd. Kortom, een herhaling van het beproefde succes van EBA Express. Zegt Victor Hasson : “Prijs wordt meer en meer hét doorslaggevend element in de beslissing van de aankoop van een vliegtuigticket. Doch comfort speelt op een lange afstandsvlucht ook mee, daarom hebben we een nieuwe MD-11 geleased ( nvdr die kan non stop naar LA of Tokyo vanuit Brussel), van McDonnell Douglas zelf, met een ruime colibri class achteraan en een luxueuze royal eagle class vooraan. We onderhandelen over een tweede MD-11.” Het logo van City Bird is groen, met een vogel in wit en oranje. Geen echt typische luchtvaartkleuren. “Dat is de bedoeling”, antwoordt Hasson, “ik zeg tegen mijn werknemers om vooral niet te doen wat de concurrentie doet. Ze moeten totaal vernieuwend zijn. Op alle niveaus.”

Half oktober wordt gestart met de verkoop van de tickets. Een enkele reis Brussel-Miami zal 22.000 frank kosten in business class, 8500 frank in economy. Newark zal 6000 frank bedragen, LA 9500 frank. Ook cargoruimte wordt verkocht.

NAIEF.

Om het risico van dit initiatief in te dijken, sloot City Bird een overeenkomst met NUR Touristic België (geconsolideerde omzet ’95 : 14,3 miljard frank) die onder meer de touroperators Neckermann, Pegase en Sunsnacks groepeert. Vorig jaar waren deze 3 touroperators goed voor zo’n 600.000 vliegtuigstoelen, waarvan 40.000 op lange-afstandsvluchten. Daarvan gaat de bulk vanaf volgend zomerseizoen naar City Bird : 20.000 op speciale vakantievluchten naar de Dominikaanse Republiek, 10.000 via block seats op de lijnvluchten naar de VS.

Neckermann tekent overigens voor de democratisering van de verre reizen op de Belgische markt en deed daarvoor, sinds 1990, een beroep op Martinair, de charterdochter van KLM. “Wij hebben onze exclusiviteit met Martinair opgezegd,” vertelt Wim Desmet, algemeen directeur van Neckermann Reizen. “Er zijn begin dit jaar onderhandelingen gevoerd om eventueel operaties vanuit Brussel op te starten, maar Martinair kon en wou haar vloot niet spreiden over twee luchthavens. We zijn dan beginnen praten met Hasson.

Victor Hasson en Wim Desmet zijn natuurlijk geen onbekenden voor elkaar. Neckermann was zowat de grootste klant van de charteractiviteit van EBA en Sunsnacks was de grootste klant van EBA’s voorganger, TEA. Ex-TEA-baas Georges Gutelman, ook Hassons rechterhand voor het opstarten van EBA Express, is samen met Hasson gedelegeerd bestuurder van City Bird. “Wij spelen in op elkaars opportuniteiten,” aldus Wim Desmet, die de “joint-venture” omschrijft als : “Wij geven City Bird de kans om goed te demarreren, City Bird geeft ons de kans om ons te profileren.”

CAB

VICTOR HASSON (CITY BIRD) Wil het success van de goedkope lijnvluchten herhalen op het lange-afstandsnet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content