Ja," zegt Isabelle Kuster volmondig, gevraagd of ze het de voorbije 365 dagen altijd zo druk had. De managing director van McDonald's Belgium heeft net een ochtendmeeting achter de rug en haast zich naar de luchthaven. De komende dagen staan er samen met de Belgische franchisenemers brainstormsessies over de toekomst van de fastfoodrestaurants op het programma. Nauwer overleg en meer partnerships met de franchisenemers waren de doelen die Kuster begin april 2006 voor ogen had, nadat ze de Belgische rest...

Ja," zegt Isabelle Kuster volmondig, gevraagd of ze het de voorbije 365 dagen altijd zo druk had. De managing director van McDonald's Belgium heeft net een ochtendmeeting achter de rug en haast zich naar de luchthaven. De komende dagen staan er samen met de Belgische franchisenemers brainstormsessies over de toekomst van de fastfoodrestaurants op het programma. Nauwer overleg en meer partnerships met de franchisenemers waren de doelen die Kuster begin april 2006 voor ogen had, nadat ze de Belgische restaurantmarkt onder de loep had genomen. Er wachtten haar nog leukere momenten tijdens haar eerste carrièrejaar op Belgische bodem. McDonald's Belgium boekte voor het eerst sinds de oprichting in 1978 winst. De uitdaging voor het komende jaar is dus duidelijk. "Dezelfde resultaten behouden," zegt Kuster. Ze corrigeert zichzelf razendsnel: "Neen, de cijfers nog doen stijgen."Kuster startte haar loopbaan 22 jaar geleden bij McDonald's in Frankrijk, waar het bedrijf toen met vijftien restaurants een nieuwe speler op de markt was. De keuze om als assistent bij de fastfoodketen aan de slag te gaan, was weloverwogen. "Ik voelde dat er toekomst zat in McDonald's en dat ik zou kunnen meegroeien," zegt Kuster nu. Na een jaar bij haar werkgever schopte ze het tot restaurantdirectrice. Later werkte ze op de Parijse hoofdzetel van McDonald's, waar ze eerst de Nationale Operaties leidde en daarna Regionale Directrice werd. De reden om haar thuisland te ruilen voor België was simpel. "Hier heb ik de verantwoordelijkheid over een heel land, terwijl ik in Frankrijk maar gedeeltelijk verantwoordelijk was voor een regio. Al had ik in Frankrijk wel meer restaurants onder me dan er in heel België zijn," lacht Kuster. Het voorbije jaar ontdekte ze onze toeristische plekjes, leerde ze Nederlands om vergaderingen beter te kunnen volgen én kent ze de belangrijkste concurrent: het frietkraam. " De fritkot," zegt de 46-jarige Française. De ideeën die op de Franse markt werkten, liet de algemeen directeur dan ook in haar thuisland, waar toch een andere eetcultuur heerst. Want een nieuwe uitdaging drong zich na haar aanstelling op 1 april 2006 op: de basisproducten die wereldwijd verkrijgbaar zijn bij McDonald's aanpassen aan de Belgische markt en het fastfoodconcept omvormen tot een fastserviceconcept. "Anders lukt het nooit om marktleider te worden," beseft Kuster. "Maar een oorlogsverklaring aan de friettenten is het allesbehalve." IS: managing director van McDonald's Belgium. VRIJE TIJD: België verkennen met de familie. SJS