‘Geen conflicten, wel efficiëntie’

Mathieu Gijbels opent vestigingen in Gent en Nijvel. De Limburgse aannemer profileert zich meer dan ooit als ‘voordenker’ in het bouwproces en mikt op een verdriedubbeling van het volume in Oost- en West-Vlaanderen. “We hebben meer markt nodig om het verschil te kunnen maken.”

Voor de industrie- en kantoorbouwer Mathieu Gijbels moet bouwen bovenal een aangename ervaring zijn. De aannemer uit Opglabbeek houdt zich ver van openbare aanbestedingen waar alleen de laagste prijs telt en neemt enkel deel aan wedstrijden met aandacht voor creativiteit, concept en bouwmethodiek. Mathieu Gijbels is een pleitbezorger van de BIM-methode, dat staat voor Bouw Informatie Model. Daarbij bouw je twee keer: een eerste keer via een digitaal platform om ontwerpfouten op te sporen, en een tweede keer pas echt op de werf.”Bouwen is een complex proces”, weet gedelegeerd bestuurder Mathi Gijbels, die het bedrijf eind jaren negentig overnam van zijn vader Mathieu Gijbels. “Verschillende partijen werken op verschillende manieren en tijdstippen samen. Dat leidt tot conflicten, miscommunicatie en vertragingen. Met BIM vermijden we veel problemen en stijgt de efficiëntie spectaculair. Wij geloven niet in het klassieke conflictmodel en kiezen voor samenwerking. De prijs blijft belangrijk, maar dankzij BIM krijgen we de kans samen met de architect het bouwconcept bij te sturen, waardoor we slimmer, makkelijker én goedkoper bouwen.”

Klantenbeleving

Voor Groep ONS realiseerde Mathieu Gijbels vorig jaar in Bilzen het eerste kantoorgebouw volledig volgens het BIM-principe. Het volgende BIM-project staat al in de steigers: de Bouwcampus in het Wetenschapspark in Diepenbeek wordt de spil van de Limburgse bouwsector. Mathieu Gijbels overtuigde de opdrachtgever Confederatie Bouw Limburg onder andere met augmented reality. “Door alle gegevens in te voeren in de BIM-software, konden we een filmpje maken waarin we met een drone virtueel over het gebouw vliegen. Dat draagt enorm bij tot de klantenbeleving”, aldus de marketing- en hr-directeur Herman Verwimp.

Mathieu Gijbels verzorgt jaarlijks een tachtigtal grote nieuwbouw- en renovatieprojecten van meer dan 250.000 euro, en realiseert daarnaast honderden kleine werken. Terugkerende klanten zijn onder meer de filialen van Carglass. Herman Verwimp: “Een traditionele opdrachtgever blijft de garagesector, maar dat mag je gerust uitbreiden naar de hele retailmarkt. We kunnen onze kennis overal inzetten. We bouwen momenteel een dierencrematorium en hebben zopas een jachtclub en een kinderdagverblijf opgeleverd. Twee jaar geleden hebben we de discotheek Versuz in Hasselt gebouwd en Vorst Nationaal gerenoveerd. Onze activiteiten passen niet onder één noemer. De samenwerking met de klant is veel belangrijker. Het mag gerust elke keer een prototype zijn. Hoe complexer, hoe liever.”

Met eigen mensen

Gijbels Group, opgericht in 1969, rust op twee pijlers. Enerzijds is er Gijbels Construct, waartoe ook het aannemersbedrijf behoort. Anderzijds is er de projectontwikkelingspoot waarmee de groep participeert in de joint venture Futurn, samen met een Antwerpse ontwikkelaar en twee West-Vlaamse bestuurders. Futurn legt zich toe op de herontwikkeling van onderbenutte sites.

Tot voor kort omvatte Gijbels Group nog een derde tak, Gijbels Aluminium, gespecialiseerd in gevelbouw en aluminium ramen en deuren. Met Groven+ koesterde de groep zelfs de ambitie marktleider te worden in gevelbouw, maar dat bedrijf werd in 2008 verkocht. Enkele maanden geleden werd ook Mavaro van de hand gedaan via een managementbuy-out. “Mavaro was nog in de groep actief als producent van balustrades, maar fungeerde niet meer als leverancier van ons bouwbedrijf.”

Toch blijft Mathieu Gijbels een sterk geïntegreerde aannemer. Met Gijmacon en Gijmacon Aluminium heeft het eigen productieateliers voor staal- en aluminiumconstructies. “We zijn ervan overtuigd dat we zo veel mogelijk zelf moeten blijven doen”, zegt Mathi Gijbels. “Dat is uitzonderlijk in de bouwwereld, maar voor ons was het al vanaf de beginjaren een noodzaak, zeker voor aluminium, omdat er weinig professionele spelers waren die ons de gewenste flexibiliteit konden bieden.”

Het staalatelier voorziet in 80 procent van de behoefte. “Het is niet de bedoeling dat de productie exact meegroeit met de bouwactiviteit. Het is vooral belangrijk dat we knowhow en flexibiliteit in de groep houden. Dat geldt ook voor de activiteiten op de werf, van de funderingswerken tot het wind- en waterdicht maken van het gebouw en de binnenafwerking. Dat doen we allemaal met eigen mensen.”

Noodzakelijke groei

“Na het uitbreken van de crisis in 2008 hebben veel aannemers een tijd lang zware verliezen gemaakt”, vertelt Mathi Gijbels. “Wij hebben het in die periode juist heel goed gedaan. Ten eerste omdat een aantal grote vaste klanten ons toen vertrouwen schonk. Ten tweede omdat we zijn blijven ondernemen en belangrijke stappen hebben gedaan in projectontwikkeling. Daardoor beschikken we vandaag over een sterke financiële basis, zodat we kunnen blijven investeren. We willen in schoonheid bouwen. Uiteraard wat betreft het eindresultaat, maar vooral ook in onze relatie met bouwpartners, onderaannemers, klanten en medewerkers.”

Niettemin blijft de bouw een vechtmarkt. “De marges blijven bijzonder laag”, weet Herman Verwimp. “Daarom differentiëren we. We bieden klanten een totaalpakket aan. Dat doen we door te investeren in mensen, in systemen en in het BIM-verhaal. Maar die investering is voor ons alleen haalbaar als ze ook op grotere schaal rendeert. Vandaar dat we enkele maanden geleden vestigingen hebben geopend in Gent en Nijvel. We hebben die grotere markt nodig om het verschil te kunnen maken.”

Het bedrijf mikt vooral op groei in Oost- en West-Vlaanderen. Mathi Gijbels: “Wallonië was altijd al een goede markt. Vorig jaar hebben we daar bijna een derde van de omzet gerealiseerd. Maar aan de linkerzijde van de as Antwerpen-Brussel, waar we een omzet van 10 miljoen euro noteren, willen we ons volume verdriedubbelen.”

Oost-Vlaanderen is ook de bakermat van de sectorgenoot Willy Naessens. Gaat Mathieu Gijbels keihard de concurrentie aan? “Zo zie ik dat niet. Zij staan sterk in betonbouw. Dat doen ze goedkoop en snel. Onze insteek is eerder: vertel waar u van droomt en wij bouwen het, we denken met u mee en zorgen voor de volledige afwerking. We zorgen ervoor dat de klant de kwaliteit krijgt die hij verwacht, binnen de vooropgestelde termijn, zonder budgettaire verrassingen.”

Tom Mondelaers, fotografie Kris Van Exel

“Het is niet de bedoeling dat de productie exact meegroeit met de bouwactiviteit. Het is vooral belangrijk dat we knowhow en flexibiliteit in de groep houden”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content